fbpx
Press

Arkiv

Svegros nya förpackningar minskar plastanvändandet med 70 ton

2019-12-05

Svegros nya förpackningar minskar plastanvändandet med 70 ton
Svegros nya plastkruka är tillverkad av återvunnen plast och kan återvinnas i retursystemet till skillnad från svarta plastkrukor.

Svegros färska ekologiska örter och svenskodlade sallat får en ny, unik förpackning –framtagen av Svegro själva. Genom att använda återvunnen plast så kan de nya gröna krukorna och trågen från Svegro, till skillnad från vanliga svarta plastkrukor, återvinnas och bli del av ett cirkulärt, hållbart system.

Svegro är det enda företaget i Sveriges ört- och sallatsodlares branschorganisation som skrivit under Plastinitiativet 2022. Det lanserades av Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF med syftet att öka graden av materialutnyttjande för just plastförpackningar.

Kristin Orrestig är chef för varuförsörjning på Svegro, hon har utfört flera hållbarhetstester med olika slags förpackningar.

– En miljövänlig plastförpackning ger en hållbarhet på nio till tio dagar. I de tester vi genomfört har vi sett att pappersförpackningar förkortar livslängden för exempelvis basilika med två till tre dagar, en skillnad på nästan en tredjedel. Det är viktigt att se hela kedjan för svinn, från växthus till kök. Därför har vi valt att fokusera på att plasthanteringen blir cirkulär, säger hon.

Kristin Orrestig har studerat polymerkemi, läran om utvinning av polymerer (plaster). Svegros nya förpackning är resultatet av hennes intresse tillsammans med noggrant testande i växthusen.

– Vår nya gröna, cirkulära förpackning är en del av Svegros långsiktiga tänk och höga produktkvalitet. Vi är marknadsledande inom färska ekologiska örter och vill gärna att vårt hållbarhetsarbete ska gynna hela branschen. Plasten medför att vi har möjlighet att bevattna trågen innan vi skickar iväg örterna och dessutom att man kan vattna i butik. Det leder till längre hållbarhet och att svinnet minskar både för butikerna och konsumenterna, säger Kristin Orrestig.

Svegros nya förpackning har ett tunnare plastsvep runt örter och sallat jämfört med tidigare. De nya krukorna, trågen och tunnare plastsvep leder fram till ett minskat plastanvändande på 70 ton per år, vilket motsvarar 4,4 miljoner bärkassar i plast.

Svegro fortsätter på detta sätt att erbjuda goda, hälsosamma produkter kryddade med inspiration och kunskap – nu med mindre miljöpåverkan.



För mer information, kontakta:

Anette Wallner

Telefon: 08-602 23 33

E-post: anette.wallner@svegro.se

Svegro har sitt huvudkontor på Färingsö utanför Stockholm. Bolagets majoritetsägare är familjen Norman som grundade Svegro 1960. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka samt packar potatis året om. Under 2019 initierades Svegros arbete inom innovation och förädlade smakrika och hållbara produkter. Som ledande inom existerande kategorier driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter med hållbarhet i fokus och för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse med vårt varumärkeslöfte ”Ärliga smaker som växer”. Svegro omsätter ca 300 mkr och har ca 90 anställda.

Svegros kund- och innovationsfokus utökas genom ny försäljningschef från Arla

2019-12-03

Caroline Wetterstrand tillträder nu tjänster som Försäljningschef på Svegro och tillför bolaget stark kompetens och erfarenhet för att fortsätta bolagets transformationsresa och bli en av de mest uppskattade och professionella leverantörerna i branschen.

Caroline kommer närmast från en roll som Senior Key Account Manager på Arla Foods AB där hon i 
5 år arbetat med färskvaror och ost. Hon är en starkt bidragande faktor att Arla blivit utnämnd till dagligvaruhandels högst rankade leverantör under 2 av de senaste 5 åren. Caroline har lång erfarenhet av försäljning och har arbetat med de flesta kunderna inom dagligvaru- och servicehandel både med märkesvaror och EMV. 
Tidigare har Caroline jobbat med försäljning på Procter & Gamble i 8 år.

Caroline tar nu ledarskapet att accelerera Svegros transformationsresa och utveckla organisationen för att bli en av de mest uppskattade och professionella leverantörerna inom de gröna smakernas värld med kombinerat fokus på existerande basaffär i form av högkvalitativa svenska och lokala grönsaker, samt en av de viktigaste aktörerna inom förädlade, hållbara och smakrika produkter från växtriket. Genom att bredda sortimentet vill Svegro skapa framtiden inom de gröna smakernas värld och de första innovationerna lanserades i april i form av smakrik svensk Örtpesto, tillverkad av färska örter från Svegros hållbara lokala växthus på Färingsö utanför Stockholm. 
Oscar Rosdahl tillträdde som VD i augusti och han genomför nu denna rekrytering för att förstärka sitt team: 
- Jag är övertygad om att Caroline kommer accelerera bolagets transformationsresa genom stort fokus på kund och kategoritilllväxt och vi är mycket glada att hon valt att fortsätta utveckla sin karriär hos Svegro. Hon kommer ingå i Svegros ledningsgrupp med start från december 2019.



För mer information, kontakta:

Anette Wallner

Telefon: 08-602 23 33

E-post: anette.wallner@svegro.se

Svegro har sitt huvudkontor på Färingsö utanför Stockholm. Bolagets majoritetsägare är familjen Norman som grundade Svegro 1960. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka samt packar potatis året om. Under 2019 initierades Svegros arbete inom innovation och förädlade smakrika och hållbara produkter. Som ledande inom existerande kategorier driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter med hållbarhet i fokus och för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse med vårt varumärkeslöfte ”Ärliga smaker som växer”. Svegro omsätter ca 300 mkr och har ca 90 anställda.

Svegro utökar fokus på innovation och tillsätter innovations- och marknadschef från Arla

2019-09-17
Karin Fredlund Fröjd Innovations- och Marknadschef

Karin Fredlund Fröjd tillträder 2019-09-16 tjänsten som Innovations- och Marknadschef på Svegro och tillför bolaget stark kompetens och erfarenhet för att fortsätta bolagets transformationsresa.

Karin kommer närmast från en roll som Senior Commercial Innovation Manager på Arla Foods AB där hon arbetat med innovation inom kategori matlagning och varit ansvarig för en av Arlas globala innovationsplattformar. Förutom lång erfarenhet av innovation har Karin tidigare arbetat med marknadsföring av flera olika kategorier både Business to Consumer och Business to Business under sina 12 år på Arla. Karin har även arbetat som Reklamchef för Däckia kedjan, Global Brand Manager på Cederroth och i ett flertal olika marknadsroller på Unilever.

Karin tar nu ledarskapet att accelerera Svegros tillväxt inom förädlade smakrika och hållbara produkter samt bygga en starkare varumärkesposition. Genom att bredda sortimentet vill Svegro ta en tydligare position inom det växande hälso- och hållbarhetssegmentet och de första innovationerna lanserades i april i form av smakrik svensk Örtpesto, tillverkad av färska örter från Svegros hållbara lokala växthus på Färingsö utanför Stockholm. Oscar Rosdahl tillträdde som VD i augusti och han genomför nu denna rekrytering för att förstärka sitt team:

– Med sin utomordentliga erfarenhet från både innovation och varumärkesbyggande inom matlagning, är vi mycket glada att välkomna Karin Fredlund Fröjd till Svegro. Hon kommer ingå i Svegros ledningsgrupp och tillföra stort värde i den transformationsresa som Svegro genomför, säger Oscar Rosdahl, VD Svegro.




För mer information, kontakta:

Anette Wallner

Telefon: 08-602 23 33

E-post: anette.wallner@svegro.se

Svegro har sitt huvudkontor på Färingsö utanför Stockholm. Bolagets majoritetsägare är familjen Norman som grundade Svegro 1960. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka samt packar potatis året om. Under 2019 initierades Svegros arbete inom innovation och förädlade smakrika och hållbara produkter. Som ledande inom existerande kategorier driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter med hållbarhet i fokus och för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse med vårt varumärkeslöfte ”Ärliga smaker som växer”. Svegro omsätter ca 300 mkr och har ca 90 anställda.

Oscar Rosdahl ny vd för Svegro

2019-05-02
Oscar Rosdahl

Den 12 augusti tar Oscar Rosdahl över som ny vd för Sveriges största grönsaksproducent Svegro, för att fortsätta företagets påbörjade transformationsresa. Han kommer närmast från Arla och efterträder Otto Drakenberg som kommer att ta över ordförandeskapet i Svegro.

Oscar Rosdahl ingår idag i den svenska ledningsgruppen i Arla i egenskap av kategoridirektör med resultat- och innovationsansvar för ost, smör och matlagningsprodukter. Han har tidigare arbetat som försäljningsdirektör på Arla och dessförinnan ansvarat för delar av den nordiska försäljningsorganisationen på Procter & Gamble.

– Svegro är ett otroligt spännande företag som ligger i framkant när det kommer till konsumenters ökade intresse för att äta grönt och hållbart. Med min bakgrund som skånsk äppelodlare känns det fantastiskt kul och motiverande att få möjligheten att få leda denna resa tillsammans med alla medarbetare på Svegro, säger Oscar Rosdahl.

Otto Drakenberg, som idag är tillförordnad vd, kommer att ta över ordförandeskapet i Svegro. Otto har mångårig erfarenhet inom dagligvarubranschen, bland annat som vd på Carlsberg Sverige och koncernchef i norska Arcus-gruppen.

– Det är väldigt roligt att få lämna över vd-skapet till Oscar som har en perfekt profil för att fortsätta den transformation av Svegro som vi har påbörjat, säger Otto Drakenberg.

Svegro accelererar nu tillväxten i verksamheten genom att utveckla förädlade produkter med utgångspunkt i egna närproducerade grönsaker. Först ut i det nya produktsortimentet är Svegro Örtpesto som lanserades i april. Genom att bredda sortimentet vill Svegro ta en tydligare position inom det växande hälso- och hållbarhetssegmentet, med målet att inom 5 år ha dubblat företagets omsättning.



För mer information, kontakta:

Anette Wallner

Telefon: 08-602 23 33

E-post: anette.wallner@svegro.se

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

Svegro lanserar örtpesto – tillverkad av räddade plantor från växthusen

2019-04-04

Svegro Örtpesto lanseras i smakerna grönkål, basilika och koriander.

Svegro utökar sitt sortiment med en helt ny produktkategori och lanserar Svegro Örtpesto i smakerna basilika, grönkål och koriander. Örtpeston är gjord på räddade överskottsplantor från växthuset på Färingsö, vilket bidrar till att minska svinnet från Svegros odlingar.

Nyheten Svegro Örtpesto tillverkas av ekologiska svenskodlade örter och kommer att säljas i smakerna basilika, koriander och grönkål. Den är kallblandad och dessutom helt fri från nötter, onödiga tillsatser och konserveringsmedel.De nya produkterna blir också de första att bära Svegros egen märkning Räddat gröntsom används för produkter baserade på räddade råvaror, och fungerar som en del i Svegros övergripande hållbarhetsarbete.

– Räddat grönt är vårt sätt att varsamt ta vara på det som odlas. Vid odling, skörd och packning kommer det alltid att finnas örter och blad som inte kan säljas. De håller precis samma höga kvalitet som resten av våra plantor men kan vara för små, eller i överskott. Dessa blad räddas nu genom att gå vidare till tillverkningen av vår goda örtpesto, med målet att bidra till minskat svinn i hela matkedjan, säger Kristin Orrestig, Produktionschef på Svegro.

Utöver ekologiska örter och blad från Svegros odlingar på Färingsö innehåller samtliga smaker av örtpeston endast ett fåtal, noga utvalda ingredienser av hög kvalitet. Upplevelsen ska vara densamma som om produkten varit hemgjord.

Svegro Örtpesto kan användas till allt ifrån pasta, rotfrukter och grillat till olika vegetariska rätter, fisk, sallad och bröd. Produkterna finns i butik från v. 15. Rek. cirkapris: 36 kr/st.



Örtpesto Basilika

Originalet

Traditionell pesto gjord på färsk basilika, persilja, Västerbottensost, solrosfrön, vitlök och rapsolja.



Örtpesto Koriander

En smakrik utmanare
med sting

En smakrik pesto gjord på färsk koriander, persilja, solrosfrön, Västerbottensost och rapsolja samt smaksatt med chili.



Örtpesto Grönkål

En ny svensk klassiker

Finbladig grönkål, persilja, Västerbottensost, solrosfrön, vitlök och rapsolja samt smaksatt med citron.




För mer information, kontakta:

Anette Wallner

Telefon: 08-602 23 33

E-post: anette.wallner@svegro.se

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

Medelhavet tar plats i örthyllan: Svegro lanserar nyheten grekisk basilika

2019-02-19
Svegro Orangeri | Grekisk Basilika

Svegros grekiska basilika finns i utvalda butiker från mars 2019.

Svegro utökar sitt örtsortiment med en ny spännande basilikasort, den grekiska basilikan. Från och med mars finns örten i utvalda butiker. Örten har små, fina blad och gör sig lika bra i köksfönstret som i maträtter.

Grekisk basilika, även kallad klotbasilika eller småbladig basilika, är det senaste tillskottet i Svegros örtfamilj. De små bladen doftar kryddigt av nejlika och smaken påminner om den vanliga basilikan, men är mildare i tonen. Fina smakkompisar är tomat och olika ostar som fetaost, mozzarella eller ricotta. Örten ger även en härlig ton i mustiga grytor och gratänger och passar bra i sallader.

Den grekiska basilikan är med sitt tätväxta, trädformade utseende mycket dekorativ, och eftersom den håller bra i rumstemperatur kan den med fördel få pryda både köksbänk och fönsterbräda.

Grekisk basilika finns i utvalda butiker från mars 2019. Rek. ca. pris 29 kr/st.

Örtfakta | Svegro Orangeri | Grekisk Basilika

Receptförslag: Tomat- och rödbetssallad med grekisk basilika

Ingredienser
4 portioner som tillbehör.
2 tomater, skivade
2 kokta rödbetor, skalade och skivade
150 g fetaost
1 kruka grekisk basilika, plockade blad
3 msk olivolja
havssalt
nymald svartpeppar

Gör så här:
Lägg ut tomat- och rödbetsskivorna på ett fat. Placera osten ovanpå och strö över basilikabladen. Ringla på oljan och krydda med salt och peppar. Servera till t ex grillat lamm, grillad kyckling eller på en buffé.
Receptförslag: Tomat- och rödbetssallad med grekisk basilika

För mer information, kontakta:

Anette Wallner

Telefon: 08-602 23 33

E-post: anette.wallner@svegro.se

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

Svegro finalist i Årets Varumärkesresa 2018

2018-12-20

Marknadsföreningen i Stockholm (MIS) har utsett Svegro till en av finalisterna i Årets Varumärkesresa 2018. Övriga finalister inom kategorin är Klarna, E.ON och Coop. Vinnaren presenteras den 6e februari på Fotografiska i Stockholm.

Utmärkelsen Årets Varumärkesresa delas ut av MIS till ett företag som genom nytänkande åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Juryarbetet är nu avklarat och de fyra finalisterna för i år har presenterats. Svegro är en av dem.

– Vi är såklart otroligt glada och stolta över att ha utsetts till en av finalisterna. Varumärkesförflyttningen är ett insiktsdrivet långsiktigt arbete som började för några år sedan och där vi målmedvetet har arbetat på alla plan för att nå dit vi är idag. Under 2018 har hela omställningen genomförts i tätt samspel mellan identitet, innovation, förpackningsdesign och kommunikation. Ett integrerat arbete som har gett oss fantastiska resultat trots små resurser, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

Tillsammans med utmärkelsen Årets Varumärkesresa, delar MIS även ut Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte och Årets Distributör 2018. Samtliga finalister inom de olika kategorierna är:

Finalister Årets Marknadschef 2018
Emma Stjernlöf, ADIDAS
Emelie Mannheimer, TENGBOM
Marie Wedin, COOP
Per Carleö, VOLVO CARS

Finalister Årets Framtidslöfte 2018
Karin Bjerde, KOGNITY
Madeleine Lindgren, BISNODE
Siduri Poli, CHANGERS HUB
Sabina Wizander, KRY

Finalister Årets Disruptör 2018
GLOBHE
SANA LABS
TELNESS
TRANSFER GALAXY

Finalister Årets Varumärkesresa 2018
COOP
E.ON
KLARNA
SVEGRO

Läs mer om utmärkelserna på MIS hemsida.

För mer information, kontakta:

Anette Wallner

Telefon: 08-602 23 33

E-post: anette.wallner@svegro.se

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

Svegro driver hållbarhetsarbetet framåt och lanserar fler miljövänliga förpackningar

2018-10-24
Svegro Delikatesspotatis från Sverige

Svegros nya potatispåse i papper är designad för att gynna både miljön och potatisens hållbarhet.

 
Svegro fortsätter minska på plast till förmån för papper, och relanserar nu den populära svenskodlade delikatesspotatisen i miljövänligt förpackningskoncept med ny design. Lanseringen är en del i ett större hållbarhetsarbete som lett till att ca 95 procent av alla Svegros potatisförpackningar idag består av papper. Ambitionen är att på sikt ersätta samtliga plastförpackningar inom potatissortimentet med varianter i papper.

Potatis är en av många älskad råvara som funnits i Sverige ända sedan 1600-talet och idag äter svenskarna i snitt hela 50 kg potatis per person och år. För att ta hand om potatisen på bästa sätt är förvaringsmiljön viktig, därför är Svegros nya potatispåse i papper designad för att gynna både miljön och potatisens hållbarhet. Förpackningen skapar en mörk och luftig miljö som ökar potatisens livslängd och kvalitet, och minskar därmed risken för matsvinn.

– Som en ledande aktör inom potatiskategorin ser vi det som självklart att driva på utvecklingen och våra kollegor i branschen mot hållbara förpackningsalternativ. Utöver förpackningsarbetet ser vi även över produktionen i stort för att kunna minska vårt klimatavtryck. Det är en resa som tar tid, och dessa nya förpackningar är ytterligare ett stort steg på vägen, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

Precis som all Svegros potatis kommer delikatesspotatisen från utvalda svenska odlare och har märkningen Från Sverige*. De fem populära sorterna hyllas nu lite extra genom att var och en har fått en egen historia om sin speciella karaktär skriven på förpackningen; historierna beskriver den röda älsklingen cherie, den nötsmakande dansken asparages, den svenska klassikern mandel, potatisarnas potatis michelle och den svenska fransyskan amandine. Förpackningarna kommer även med ett recept på baksidan tillsammans med ett titthål. Delikatesspotatisen är tvättad och noga utvald för att den ska ha en jämn storlek som ger samma koktid. Det tunna fina skalet gör att den både kan kokas och ätas med skalet på.

Förpackningarna kommer i 900 gram och packas i Svegros packeri i Skänninge. De finns tillgängliga i butik från vecka 43 med ett rek. cirkapris på 30 kr.

Bra att veta om potatisens hållbarhet:

1. Om groddar börjar synas är det bara att skära bort dem. Det är helt enkelt ett tecken på att potatisen mår bra!

2. Vid ljusinsläpp, exempelvis från åkern, hanteringen eller i butiken kan det uppstå gröna partier – skär bort partiet och ät resten av potatisen.

3. Potatis bör förvaras mörkt och svalt som i en jordkällare.

Svegro Delikatesspotatis

För recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

*märkningen Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som används på livsmedel som är odlade och tillverkade i Sverige. Mer information finns på märkningens hemsida.

 

För inspirerande potatisrecept, besök gärna http://svegro.se/vara-recept/samlingar/potatisratter/eller följ Svegro på Instagram: @svegrosverige.

 

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

För mer information, kontakta:

Anette Wallner

Telefon: 08-602 23 33

E-post: anette.wallner@svegro.se

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

Potatispynta köket i vinter

2018-10-03
Nyhet Svegro Jordkällare Julpotatis

Amaryllis, julgran och järnek pryder Svegros säsongsförpackningar med potatis. Potatisen är 100 % svenskodlad.

 

I vinter pryds tre av Svegros potatisförpackningar av nya säsongsenliga motiv. Amaryllis, järnek och en hel gran får ta plats på potatispåsarna och blir en fin detalj på köksbänken under mörkertidens matlagning.

Förpackningarna är tillverkade i papper och är bra för miljön såväl som potatisens hållbarhet. Säsongspotatisen är helt och hållet svenskodlad och består av utvalda och jämnstora, tvättade potatisar av mjölig karaktär: perfekta för helgernas alla maträtter.

Svegros säsongspotatis finns i butik v. 47- v. 6.

Rekommenderat ca. pris: 2 kg – 30 kr, 900 g – 20 kr.

 

För inspirerande potatisrecept, besök gärna http://svegro.se/vara-recept/samlingar/potatisratter/eller följ Svegro på Instagram: @svegrosverige.

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

För mer information, kontakta:

Anette Wallner

Telefon: 08-602 23 33

E-post: anette.wallner@svegro.se

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

Svegro minskar plasterna: lanserar sommarörter i pappersförpackning

2018-06-20

Svegro växlar upp hållbarhetsarbetet och lanserar Sommarmynta och Sommarbasilika i miljövänlig pappersförpackning. Örterna som tillhör Premiumsortimentet är extra storbladiga och kraftiga plantor.

Under 2017 genomförde Svegro ett varumärkesarbete som resulterade i både ny förpackningsdesign och ett utvecklat produktutbud. Familjeföretaget har också sedan några år tillbaka arbetat med ekologisk hållbarhet på sina odlingar på Färingsö utanför Stockholm, där höga krav ställts på miljöhänsyn och livsmedelssäkerhet. Produkterna är också KRAV-märkta, vilket bland annat innebär kontroll av den ekologiska produktionen i alla led, till dess att märket sätts på förpackningen. Märkningen ställer höga krav på socialt ansvar såväl som hälsa och klimatpåverkan.

Som drivande av utvecklingen inom kategorin svenska örter och sallater vill Svegro nu ta ytterligare ett steg framåt vad gäller hållbarhet och miljömedvetenhet på marknaden.

-Självklart vill vi som livsmedelsproducent vara med och ta vårt ansvar för att minska användandet av plaster. Målet för oss på Svegro är att även se över andra delar av vårt sortiment med miljövänliga förpackningsalternativ. Även om vi har en bit kvar till att helt kunna förverkliga detta så ser vi dessa två nya pappersförpackningar som en viktig del av resan, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

Först ut i den nya pappersförpackningen är nyheterna Sommarmynta och Sommarbasilika. Örterna är limiterade och finns att tillgå under sommarsäsongen som en del av Svegros Premiumsortiment. Plantorna i Premiumsortimentet är storbladiga och extra kraftiga, och därför särskilt lämpliga att plantera om. För att underlätta för konsumenten att göra denna omplantering hemma finns därför odlingstips tryckta direkt på förpackningen.

Uppdatering av förpackningar är en miljöbesparande åtgärd som även skett i Svegros potatissortiment, där pappkartonger för finpotatis samt papperspåse för ekologisk potatis har införts. Detta innebär dessutom en optimering av potatisens förvaringsmiljö, vilket ökar livslängden på potatisen och därmed minskar risken för matsvinn.

Så lyckas du med omplantering av örter:

1. Ta upp örten ur krukan och luckra upp rötterna. Återvinn krukan.

2. Sätt örten i ny matjord.

3. Placera den soligt och vattna rikligt. Den ska aldrig vara helt torr.

4. Nyp av så många blad som du behöver. Ät till nypotatis, grillad fisk eller primörer. 

 

Sommarbasilika och Sommarmynta finns i utvalda butiker i Stockholm v.26 – v.35. Örterna är ekologiskt odlade, KRAV-märkta och ursprungsmärkta med Från Sverige.

(mer…)