Press

Arkiv

Svegro minskar plasterna: lanserar sommarörter i pappersförpackning

2018-06-20

Svegro växlar upp hållbarhetsarbetet och lanserar Sommarmynta och Sommarbasilika i miljövänlig pappersförpackning. Örterna som tillhör Premiumsortimentet är extra storbladiga och kraftiga plantor.

Under 2017 genomförde Svegro ett varumärkesarbete som resulterade i både ny förpackningsdesign och ett utvecklat produktutbud. Familjeföretaget har också sedan några år tillbaka arbetat med ekologisk hållbarhet på sina odlingar på Färingsö utanför Stockholm, där höga krav ställts på miljöhänsyn och livsmedelssäkerhet. Produkterna är också KRAV-märkta, vilket bland annat innebär kontroll av den ekologiska produktionen i alla led, till dess att märket sätts på förpackningen. Märkningen ställer höga krav på socialt ansvar såväl som hälsa och klimatpåverkan.

Som drivande av utvecklingen inom kategorin svenska örter och sallater vill Svegro nu ta ytterligare ett steg framåt vad gäller hållbarhet och miljömedvetenhet på marknaden.

-Självklart vill vi som livsmedelsproducent vara med och ta vårt ansvar för att minska användandet av plaster. Målet för oss på Svegro är att även se över andra delar av vårt sortiment med miljövänliga förpackningsalternativ. Även om vi har en bit kvar till att helt kunna förverkliga detta så ser vi dessa två nya pappersförpackningar som en viktig del av resan, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

Först ut i den nya pappersförpackningen är nyheterna Sommarmynta och Sommarbasilika. Örterna är limiterade och finns att tillgå under sommarsäsongen som en del av Svegros Premiumsortiment. Plantorna i Premiumsortimentet är storbladiga och extra kraftiga, och därför särskilt lämpliga att plantera om. För att underlätta för konsumenten att göra denna omplantering hemma finns därför odlingstips tryckta direkt på förpackningen.

Uppdatering av förpackningar är en miljöbesparande åtgärd som även skett i Svegros potatissortiment, där pappkartonger för finpotatis samt papperspåse för ekologisk potatis har införts. Detta innebär dessutom en optimering av potatisens förvaringsmiljö, vilket ökar livslängden på potatisen och därmed minskar risken för matsvinn.

Så lyckas du med omplantering av örter:

1. Ta upp örten ur krukan och luckra upp rötterna. Återvinn krukan.

2. Sätt örten i ny matjord.

3. Placera den soligt och vattna rikligt. Den ska aldrig vara helt torr.

4. Nyp av så många blad som du behöver. Ät till nypotatis, grillad fisk eller primörer. 

 

Sommarbasilika och Sommarmynta finns i utvalda butiker i Stockholm v.26 – v.35. Örterna är ekologiskt odlade, KRAV-märkta och ursprungsmärkta med Från Sverige.

(mer…)

Älskade Koriander – nu i premiumsortimentet

2018-04-16
Evegro Stor Ekologisk Koriander

Årets tillskott till Svegros limiterade premiumsortiment är koriander. Premiumörterna är större, fylligare och mer smakrika och räcker till fler goda sommarrätter. Givetvis är de ekologiskt odlade och bär KRAV-märkningen.

Svenskarna har verkligen tagit koriander till sina hjärtan och örten har länge varit en storsäljare i Sverige. Nu lanseras premium koriander, som är dubbelt så stor som den vanliga ekologiska koriandern. Med sin karakteristiska smak är koriandern en vattendelare, och premiumvarianten utlovar ännu fylligare och djupare smak, perfekt för sommarens matlagning. Svegros premiusortiment, som lanserades under förra året, består i år av storbladig basilika, grönmynta och nyheten koriander. Premiumserien av örter finns endast i butik under sommarsäsongen.

Koriander har vuxit i popularitet i Sverige, förra året ökade försäljningen i landet med cirka 20 procent (källa: Nielsen helår värde). Koriandern gick därmed om både persilja och timjan i popularitet.

– Koriandern är en av världens populäraste örter, och på senare år har den verkligen fått fäste i svenska kök. Nu till högsäsongen är vi glada att kunna erbjuda koriander som nytt tillskott i vårt premiumkoncept, som fick ett varmt mottagande vid lanseringen förra året, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Premium koriander finns i utvalda butiker från och med vecka 17, rekommenderat cirka pris är 35 kr.

OM KORIANDER

  • NAMN – kallas också kinesisk bladpersilja
  • POPULARITET – en av världens mest använda örter, framförallt i Asien, Mexiko och Indien.
  • TILLAGNING – hela plantan är ätbar, i Thailand använder man även roten i matlagning och vanligt är också att man maler fröna och använder som smaksättning.
  • SMAK – vissa avskyr koriander, inte så konstigt kanske då forskning visat att 4-14% har genen OR6A2 som gör att man lättare uppfattar lukten av aldehyder som finns i både koriander och tvål.
  • HÄLSA – koriander sägs vara bra för matsmältningen, vara kramplösande (bra mot mensvärk) och ge fräschare andedräkt.

RECEPT MED KORIANDER

Het Koriander- och chilipesto

Het Koriander- och chilipesto

Ingredienser

4-6 portioner som tillbehör
  • 1 kruka premium koriander (alt. 2 vanliga krukor), skuren med stjälkar
  • 12-15 gröna serranochili (ca 190 g), delade, urkärnade och skurna i bitar
  • 5 vitlöksklyftor, skalade
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 msk mald spiskummin
  • 1 tsk färskpressad limesaft
  • 1 tsk flingsalt
  • 1-1 ½ dl mild olivolja
  • nymald svartpeppar

Gör så här

Mixa samtliga ingredienser utom olja och svartpeppar i en matberedare. Rör ner oljan i en tunn stråle. Smaka eventuellt av med lite mer salt. För en lite slätare pesto mixa lite till. Lägg upp peston i en skål och dra några varv med pepparkvarnen. Servera som dipp till chips och grönsaker. Peston är även god att servera till potatis, lammkött, kyckling och grönsaksrätter.

För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

För mer information och bilder, kontakta:

Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

Ny kostym på Svegros potatisförpackningar

2018-02-01

Svegros förpackade potatissortiment får sig ett ansiktslyft med ny förpackningsdesign och tydligare ”Från Sverige”-märkning. Produkterna är färgkodade för att underlätta valet av potatissort till exempelvis kok- eller gratängpotatis. Den ekologiska potatisen kommer nu i en helt miljövänlig förpackning.

Svegro Matpotatis | Ny förpackning

Svegros varumärkesresa fortsätter med att utveckla sortiment och förpackningar. Nu har turen kommit till potatisförpackningarna, som kommer ha ett uppdaterat utseende i butikshyllan fr o m februari. Potatissortimentet är uppdelat på de vanligaste användningsområdena av potatis såsom kok-, mos-, gratäng- och ugnspotatis i förpackningar för 900 gram och 2 kilo. Samtidigt uppdaterar Svegro sitt ekologiska sortiment där storsäljarna kok- och mospotatis får ny förpackningsdesign i en miljövänlig papperspåse för 2 kilo och 900 gram. Förpackningarna får även en tydligare ”Från Sverige”-märkning eftersom all potatis är från svenska gårdar.

– Vi har en vision och strävan efter att ha hållbara förpackningslösningar i hela vårt sortiment. Det tar tid att ställa om, men de nya potatisförpackningarna är ett led i det arbetet. Sen är det såklart väldigt roligt att se vår varumärkesresa förverkligas för att få en starkare position på marknaden, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Färgerna på Svegros potatisförpackningar har tidigare guidat konsumenterna till olika användningsområden för potatisen. Färgkodningen bevaras på de nya förpackningarna, där gult exempelvis betyder kokpotatis och grönt betyder gratängpotatis.

Så tillagar svenskarna helst sin potatis:

1. Koka
2. Mosa
3. Ugnsrostad/Klyft
4. Gratäng
5. Steka

Källa: Konsumentundersökning utförd 2017 på uppdrag av Svegro med 600 respondenter.

Svegros varumärkesresa började under våren 2017 med en ny logotyp och varumärksplattform. Under året har den nya förpackningsdesignen rullats ut på färska örter, sallater samt att en helt ny typ av förpackning har lanserats för finpotatissortimentet. En miljövänlig kartong som är lika mörk och luftig som i en jordkällare. När nu även övriga potatissortimentet får ny förpackningsdesign har samtliga Svegros produkter uppdaterats enligt den nya varumärkesplattformen.

Potatissallad med Körvelpesto

INGREDIENSER (4 portioner)

1 kruka Krispsallat, delad i bitar
1 kruka Svartkål, grovt skuren
1 kruka Thaibasilika, bladen
900 g Svegro Finpotatis Cherie
200 g gorgonzola
½ fänkål, finstrimlad

Körvelpesto
1 msk hel spiskummin
½ dl hasselnötter
2 vitlöksklyftor, skalade
1-2 röda chili, urkärnade
och hackade
½ tsk salt
1 kruka Körvel
1 kruka Bladpersilja, bladen
2 msk färskpressad citronsaft
50 g parmesanost, riven
6 msk olivolja

Topping
50 g rostade hasselnötter, grovhackade

Potatissallad med Körvelpesto

 

GÖR SÅ HÄR

Skala och koka potatisen i saltat vatten i en kastrull på svag värme 15-20 min. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av.

Stöt spiskummin fint i en stor mortel. Tillsätt hasselnötterna och mortla tills det blir smuligt. Tillsätt vitlök, chili och salt och mortla samman till en smet. Blanda ner körvel och persilja och fortsätt att mortla. Tillsätt citronsaft och ost och mortla samman. Rör ner oljan.

Dela potatisen i halvor och blanda med körvelpeston i en skål. Vänd ner krispsallat och svartkål i potatisen.

Skär gorgonzolan i skivor och blanda med thai-basilika och fänkål. Fördela gorgonzolablandningen på potatissalladen.

Toppa med hasselnötterna.

___________________________________

För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros Instagram @svegrosverige.

För pressbilder, besök Svegro på mynewsdesk.

För mer information och bilder, kontakta:

Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.

Ladda ner bifogade filer

PDF-dokument

SparaSpara

SparaSpara

No waste policy – sex alternativ till att slänga slokande örter

2018-01-09
No waste policy - sex alternativ till att slänga slokande örter

Matsvinn förekommer i flera led, och örter och sallater slängs ofta i onödan när de börjat sloka. Svegro tipsar om sex olika sätt att ta tillvara på plantan, istället för att slänga den i soporna.

Färska örter och primörblad är en smakhöjare vi gärna unnar oss – och visst kan det kännas trist att slänga en halväten planta för att den glömts bort, torkat ut och börjat sloka? Bland såväl stora matvarukedjor som hos stjärnkrögare blir medvetenheten kring matsvinn större och hos många har en så kallad ”no waste policy” slagit rot. Vi på Svegro vill gärna slå ett slag för att ta vara på hela råvaran även i hemmaköket!

Hushållen slänger årligen 717 000 ton mat enligt en kartläggning av Naturvårdsverket och SMED. Matsvinn förekommer i flera led, från råvara till distribution. När det kommer till örter och sallater så slängs de ofta i onödan så fort de börjar sloka – men med enkla knep går det att skapa magi på det som annars slängs i soporna.

Svegros svinn-goda tips:

1. Gör en pesto! Såväl blad som stjälkar kan mixas med lite olja, lagrad ost och vitlök.

2. Imponera med en egen örtolja – en perfekt gå-bort-present.

3. Frys in vackra iskuber med överblivna blad och lägg i drinken eller vattenglaset

4. En mix av brödsmulor, örter, olja och parmesan ger smarrig topping till pastan.

5. Gör ett örtsmör, rulla in i gladplast och frys in för senare användning.

6. Ett lyxigt örtsalt görs enkelt av hackade örtrester och flingsalt som torkas i ugnen.

_________________________________________

Ett örtapotek i köket….

Basilika – sägs motverka stress och lindra PMS-besvär, tack vare att den är rik på järn.

Rosmarin – Cineol kallas den eteriska olja som utvinns ur rosmarin. Den sägs öka blodcirkulationen och lindra muskelvärk.

Timjan – dess eteriska olja Tymol är bakterie- och virushämmande, samt kan lindra hosta.

Persilja – rik på järn, C-vitamin och karoten. Lindrar urinvägsinfektion och gör huden smidig.

Salvia – sägs kunna förbättra minnet såväl som humöret.

_________________________________________

Recept: Klimatsmart Pesto

Ingredienser:

Valfria örter/primörblad

Lagrad smakrik ost

Solroskärnor eller pinjenötter

En rejäl skvätt olivolja

1-2 klyftor vitlök

En nypa flingsalt

Gör så här:

Grovhacka dina örter/primörblad och riv osten. Lägg i mixern tillsammans med solroskärnor eller pinjenötter, krossad vitlök och en nypa salt. Tillsätt olivolja i en fin stråle under mixningen. Servera på smörstekt bröd, i en wrap eller som tillbehör till stekt fisk eller kyckling.

Pesto på Svartkål och Grönkål

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svegros varumärkesarbete vinner pris dubbelt upp

2017-11-28
Ekologisk Finpotatis från Svegro Jordkällare

2017 rullade Svegro ut sin nya logotyp och förpackningsdesign under konceptet ”smaker som växer”. Även en helt ny förpackning för potatis lanserades. Arbetet har nu belönats med pris i kommunikationstävlingarna Guldägget och 100-wattaren.

Svegros resa började redan på 60-talet då familjen Norman hade en vision om att stockholmarna skulle ha tillgång till bra färska livsmedel. Svegro har sedan start drivit utvecklingen av grönsaksutbudet i Sverige. Snabbspola till idag då intresset för svenskodlade och ekologiska produkter är större än någonsin.

Under 2017 lanserades en ny varumärkesplattform för att tydliggöra och berätta om Svegros utvecklingsarbete, men samtidigt visa på rötterna från växthuset på Färingsö. Under året har varumärkesarbetet belönats med två prestigefyllda priser;

50w i kategorin ”Konsument strategisk design” i tävlingen 100 wattaren, samt ett silverägg i kategorin ”förpackningsdesign” i tävlingen Guldägget.

– Svegros varumärkesresa har föregåtts av ett långt och gediget arbete och vi har fått otroligt positiv feedback från såväl konsument som återförsäljare. Vi är bara i början av en spännande resa och är såklart mycket glada över de priser vi nu tilldelats, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Om priserna

100-wattaren är en tävling som belönar Sveriges mest effektiva kommunikation, här får Svegro pris för hela varumärkesarbetet och ökningen i varumärkeskännedom som det resulterat i. Målet som sattes var att varumärkeskännedomen i målgruppen skulle öka med 32 procent på 1,5 år. Resultatet blev mer än dubbelt upp, Svegros varumärkeskännedom gick upp hela 70 procent från oktober 2015 till juli 2017.

I tävlingen Guldägget är det förpackningsdesignen som belönats där Svegro bland annat lanserat en helt ny typ av förpackning. En miljövänlig kartongförpackning för produktlinjen potatis – en jordkällare i miniformat som förlänger potatisens hållbarhet.

Varumärkesarbetet är grundat på ett gediget insiktsarbete och inkluderar även en ny logotyp samt en rad produktlanseringar. Partner i arbetet med den nya designen har varit designbyrån Öppet.

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Potatisens dag 26 okt: Svegro presenterar nya finpotatisen Michelle

2017-10-26
Michelle Finpotatis från Svegro Jordkällare

Potatisen är kanske svenskarnas mest älskade knöl och hyllas med en egen dag den 26 oktober, potatisens dag. Potatisen kan varieras på en mängd olika vis och det finns numera en potatissort för varje tillfälle. Nu utökar Svegro sitt nya finpotatiskoncept Svegro Jordkällare med en ny sort vid namn Michelle. Michelle är en fast potatis med ljusgul köttfärg som har en mild smak som passar perfekt till höstens alla middagar. Den har ett tunt skal och går utmärkt att ugnsrosta, koka eller råsteka. Michelle kommer i Svegros miljövänliga förvaringskoncept Svegro Jordkällaren, som efterliknar en egen mörk jordkällare där potatisen mår som bäst. Den är också ”Från Sverige-märkt” vilket innebär att den odlats på svenska gårdar.

– Vår älskade potatis har en självklar plats i det traditionella köket men är även perfekt till den vegetariska mattrenden just nu. Allt fler upptäcker också att det finns så mycket mer i potatisvärlden än ”fast eller mjölig” och intresset för smakrika sorter ökar hela tiden. Vi på Svegro vill sträva efter en mer hållbar utveckling av våra förpackningar genom att erbjuda vår medvetna målgrupp fler miljövänliga alternativ, som vi exempelvis gör med det här konceptet, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Nyheten finpotatis Michelle finns i butik från och med vecka 45, 2017.

Rekommenderat försäljningspris är ca 25 kr per låda, som innehåller 900 gram.

_________________________________________

Potatisguide

I Svegros sortiment av svenskodlad finpotatis finns idag förutom Michelle, följande sorter:

Amandine – lätt söt smak av mandel med gul köttfärg. Fast potatis med tunt skal som är perfekt att koka och ugnsrosta, men även god att göra mos på.

Cherie – något söt, nötig smak med toner av kastanj. En fast potatis med tunt rött skal som gör den extra vacker att koka, ugnsrosta eller råsteka med skalet på.

Sparris – en lätt nötig, smörig smak med gul köttfärg. En fast potatis med tunt skal som är perfekt att klyfta, ugnsrosta hel eller koka varsamt med skalet på.

Mandel – en nötig smak av sötmandel. En extra mjölig potatis med tunt skal som är god att göra mos på, ugnsrosta hel eller koka försiktigt med skal.

Ekologisk – små jämrunda potatisar som är svenskodlade och helt enligt KRAV:s regler.

_________________________________________

Visste du att….

Innan svenskarna förstod potatisens matiga potential fanns den som en vacker blomma i Uppsalas botaniska trädgård vid namn ”Peruansk Nattskatta”.

Potatisen användes till en början främst till att göra brännvin och perukpuder, innan man förstod hur god den var att äta.

Potatis ska förvaras mörkt, i ljus utvecklar den solanin vilket kan ge potatisen en grön färg.

Potatis ska förvaras svalt, i för varma förhållanden förkortas hållbarheten.

_________________________________________

Receptförslag: Ljummen Michelle finpotatissallad med örtolja och kvarg

Ingredienser

4 portioner som tillbehör.

900 g Svegro finpotatis Michelle
1,5 msk salt
3 dl kvarg

Örtolja:
1 kruka Krasse, skuren
1 kruka Basilika, skuren
1 dl olivolja
2 msk rödvinsvinäger
flingsalt
nymald svartpeppar

Gör så här:

Koka upp vatten med saltet i en kastrull. Lägg i potatisen och koka på medelvärme ca 15 min tills potatisen är kokt och känns mjuk. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av på den varma plattan någon minut, så blir den torr och aptitlig.

Mixa Krasse, Basilika, olja och vinäger i en matberedare eller med stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Skär potatisen i skivor och blanda med örtoljan. Servera potatissalladen med kvarg.

Ljummen potatissallad med örtolja och kvarg

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svegros kålfamilj utökas med två finbladiga nyheter

2017-09-27
Svensk Rucola och Röd Mangold från Svegro Orangeri

Svegro utökar nu sin kålfamilj med två nyheter: Svensk Rucola och Röd Mangold. Gröna bladgrönsaker har kommit att bli storfavoriter i de svenska hushållen och nu kan matintresserade njuta av svenskodlade, ekologiska varianter i kruka, som skördas hemma i köket för maximal smak och näringsinnehåll. Färskare än så blir det knappast.

Svenskarnas intresse för nyttiga och gröna blad ökar i rasande takt samtidigt som många efterfrågar ännu fler ekologiska och svenskodlade alternativ. För att möta den ökade efterfrågan presenterar Svegro nu två nyheter i sitt premiumsortiment av ekologiska finbladiga primörblad i kruka, Svensk Rucola och Röd Mangold.

Svensk Rucola – Rucola, eller senapskål som den också heter, har med sin fylliga och peppriga smak blivit mycket populär i svensk matlagning. Den svenskodlade, finbladiga och ekologiska varianten i kruka har en fantastisk, pepprig smak som skiljer sig markant från importerad rucola i påse.

Röd Mangold – Mangold, som egentligen heter bladbeta och är nära släkt med både rödbeta och spenat, har en jordig smak och är en perfekt ersättare till vårt mest älskade gröna blad, bladspenaten. Med sin vackra, röda stjälk passar den utmärkt i både sallater och juicer men fungerar lika bra att värma. Dessutom är mangoldens djupgröna blad fullproppade med vitaminer och andra nyttigheter.

– Vi har under de senaste åren fokuserat mycket på produktinnovation och är väldigt stolta över att kunna erbjuda ytterligare två nyheter i sallatshyllan. Rucolan är en favorit som länge erbjudits i påse och tråg, men nu kan vi äntligen presentera svenskodlad rucola i kruka som maximerar både färskheten, smakupplevelsen och näringsinnehållet, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

De två tillskotten kompletterar Svegros nuvarande utbud av ekologiska finbladiga primörblad i kruka som består av Ekologisk Finbladig Grönkål, Ekologisk Finbladig Svartkål och Ekologisk Asiatisk Tatsoi. Alla Svegros fem ekologiska primörblad odlas ekologiskt enligt KRAV:s regler i växthusen på Färingsö och märks med ”Från Sverige” som garanterar att produkterna både odlats och packats i Sverige.

Nyheterna Svensk Rucola och Röd Mangold finns i butik från och med vecka 36, 2017. Rekommenderat försäljningspris är ca 20 kr per kruka.

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta Helena Olin, marknadschef på Svegro: telefon: 076-721 54 38 E-post: helena.olin@svegro.se

Vilda smaker flyttar in i köket året runt

2017-08-16
Svegro Vilda Smaker Förpackningar

Nu lanseras Svegro Ekologiska Vilda Smaker, en ny produktserie med spännande och smakrika örtväxter som hämtar inspiration från växter i naturen. Som en del av konceptet välkomnas dessutom nyheten Röd Ängssyra, en smaksättare som kännetecknas av sin milda, syrliga smak och passar utmärkt i allt från sallader till såser.

Naturen erbjuder mängder med intressanta växter som inte vanligtvis förknippas med matlagning. Många klassiska ”ogräs” är riktigt goda, nyttiga, smakrika och roliga inslag i köket. Genom att låta det vilda ta plats i köket kan man få tillgång till en helt ny smakvärld, med inspiration från naturens egna skafferi.

– Intresset att använda vildväxande växter i matlagning har ökat starkt den senast tiden – både för sin smak och nyttighet. Till exempel Citronmålla och alla andra mållor hör till samma växtfamilj som quinoa och spenat och är fantastiska grönsaker. Även den röda ängssyran, även kallad Nordens citron, som växer fritt i hela landet på torra ängsbackar är omtyckt av svenska matentusiaster och kommer nu finnas året runt, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Alla fyra örterna i Svegro Ekologiska Vilda Smaker-familjen odlas ekologiskt i Svegros växthus på Färingsö enligt KRAV:s regler. De märks också med Från Sverige som garanterar att all produktion och packning har skett i Sverige och uppfyller kvalitetskraven.

Den nya kategorin Svegro Ekologiska Vilda Smaker består av fyra olika örter, varav den Röda Ängssyran är helt ny för lanseringen:

Röd Ängssyra (nyhet)

Den röda ängssyran har vackra, färgstarka bladnerver och en mild, syrlig smak som passar extra bra färsk i sallader, såser, till fisk och som dekoration. Perfekt också till juicer, smoothies och t o m sorbet. Ängssyran växer vilt i hela Sverige.

Citronmålla

Citronmållan är det svenska namnet på Mexikos största ört Epazote. Den har en unik smak och doft med inslag av citron och mint. Bladen är smala och sågtandade och fungerar utmärkt i såväl varma som kalla rätter framför allt till bönor, ägg, tomat och potatis.
Många sorters mållor, som är samma familj som både spenat och quinoa, växer vilt i Sverige.

Vitlöksgräs

Vitlöksgräs, eller kinesisk gräslök, har kraftiga ihärdiga strån som både doftar och smakar vitlök. Vitlöksgräset är en perfekt ersättare till den mer kända Ramslöken och tillsätts med fördel mot slutet av matlagningen. Den passar extra bra som smaksättare i fisk- och skaldjursrätter, soppor, sallader, äggrätter och dressingar.

Krasse

Vår krasse har små och dekorativt runda blad med en pepprig milda smak som gör den till en perfekt smaksättare i sallader, såser och juicer. Olika sorters krasse hittar man vid bäckar och skogar runt om i Sverige.

Svegro Vilda Smaker finns i butik från och med vecka 36, 2017. Rekommenderat försäljningspris är ca 25 kr per kruka.

Receptförslag: Pesto på vilda smaker

1 dl rostade solroskärnor
2 dl hackade vilda smaker (blanda ängssyra, citronmålla, krasse och vitlöksgräs)
1 dl oliv- eller rapsolja
Nypa salt
Ev lite honung
Mixa allt i en matberedare och blanda eventuellt med lite grönkål eller svartkål.

För mer information och bilder, kontakta:

Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Läs mer om Svegro Vilda Saker och inspireras av våra recept.

Svegro pionjär med certifiering av goda arbetsvillkor

2017-07-07

I oktober 2016 lanserade Sigill Kvalitetssystem AB en ny typ av certifiering med syftet att uppnå tryggare arbetsvillkor för anställda och inhyrd personal inom den svenska frukt- och grönsaksnäringen. Svegro är en av de första att certifiera sig enligt den nya standarden IP Arbetsvillkor.



Kristin Orrestig på Svegro visar upp certifieringen

Kristin Orrestig på Svegro visar upp certifieringen

Svegros varumärkeslöfte ”Ärliga smaker från växtriket” lovar transparens gentemot återförsäljare och konsumenter och företaget tar redan ett stort miljöansvar genom att ha en helt ekologisk odling på Färingsö utanför Stockholm. När de nu ansluter sig till Sigills IP Arbetsvillkor tar Svegro ett helhetstag om sitt ansvar gentemot miljö, personal och konsument.

Bland annat har Axfoods avdelning för inköp och logistik Dagab tagit beslut om att samtliga av deras svenska frukt- och grönsaksleverantörer som har utländska gästarbetare ska vara certifierade från och med år 2020. Svegro blir den första av Axfoods leverantörer att certifiera sig.

– Det var lika bra att certifiera sig så fort som möjligt. Vi har bra koll på våra avtal, arbetsmiljö och rättigheter. Vi har ingenting att dölja och behandlar alla lika. Svegro uppskattar att Dagab ställer krav på att alla leverantörer måste ta sitt sociala ansvar och vara goda arbetsgivare och att det blir konkurrens på lika villkor, säger Svegros produktionschef Kristin Orrestig.

IP Arbetsvillkor erbjuder stöd och tydlig vägledning till företag som vill kvalitetssäkra sitt arbete med arbetsvillkor, arbetsmiljö samt socialt ansvarstagande.

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svegro fortsätter driva utvecklingen – växer på ett flertal områden

2017-06-30
Svegro Logotyp "Smaker som växer"

Alla ska ha möjlighet att njuta av ärliga produkter från växtriket med smaker som ligger i tiden. Så lyder Svegros vision när de nu tar nästa stora steg i sin varumärkesresa, vilket bland annat innebär en ny grafisk profil, förpackningsdesign och ett utvecklat produktutbud.

Svegros varumärkesresa går hand i hand med ett ökat intresse för svenskodlade och ekologiska produkter. Ända sedan starten år 1960 har Svegro drivit utvecklingen inom kategorin örter, sallat och potatis. Produktutvecklingen har skett i ambitiös takt under senare år vilket resulterat i ett bredare sortiment, en utveckling som kommer att fortsätta. Under våren är en ny varumärkesplattform framtagen med ny logotyp och payoff samt ny grafisk profil som ska ge varumärket en tydligare position som ett modernt, jordnära och nytänkande företag. Dessutom utökas verksamheten med ytterligare ett växthus som ska kunna hantera en ökad förfrågan och möjliggöra utvecklingen av nya produkter.

– Svegros varumärkesresa har föregåtts av ett långt och gediget arbete med att analysera konsumentinsikter och hur produktportföljen ska se ut. Vi har fått otroligt positiv feedback från såväl konsument som återförsäljare vid lanseringarna och vår förnyelse av logotyp och kommunikation vilket visar att vi är på rätt spår och att målgruppen är mottaglig för ett uppdaterat Svegro. Med den nya payoffen – Smaker som växer – vill vi öka kännedomen och kunskapen om Svegro och vårt erbjudande. Vi är bara i början av en spännande resa, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Konsumenten har fått en förhandstitt på nya Svegro i och med två produktlanseringar i 2016, och i år kommer en ny förpackningsdesign att synas på samtliga produkter. De två lanseringarna var Svegro Orangeri, med bland annat ekologisk finbladig grön- och svartkål på kruka, samt Svegro Jordkällare, med ett helt nytt och prisbelönat förpackningskoncept för optimal förvaring av potatis.

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se