Press

Arkiv

Svegro pionjär med certifiering av goda arbetsvillkor

2017-07-07

I oktober 2016 lanserade Sigill Kvalitetssystem AB en ny typ av certifiering med syftet att uppnå tryggare arbetsvillkor för anställda och inhyrd personal inom den svenska frukt- och grönsaksnäringen. Svegro är en av de första att certifiera sig enligt den nya standarden IP Arbetsvillkor.



Kristin Orrestig på Svegro visar upp certifieringen

Kristin Orrestig på Svegro visar upp certifieringen

Svegros varumärkeslöfte ”Ärliga smaker från växtriket” lovar transparens gentemot återförsäljare och konsumenter och företaget tar redan ett stort miljöansvar genom att ha en helt ekologisk odling på Färingsö utanför Stockholm. När de nu ansluter sig till Sigills IP Arbetsvillkor tar Svegro ett helhetstag om sitt ansvar gentemot miljö, personal och konsument.

Bland annat har Axfoods avdelning för inköp och logistik Dagab tagit beslut om att samtliga av deras svenska frukt- och grönsaksleverantörer som har utländska gästarbetare ska vara certifierade från och med år 2020. Svegro blir den första av Axfoods leverantörer att certifiera sig.

– Det var lika bra att certifiera sig så fort som möjligt. Vi har bra koll på våra avtal, arbetsmiljö och rättigheter. Vi har ingenting att dölja och behandlar alla lika. Svegro uppskattar att Dagab ställer krav på att alla leverantörer måste ta sitt sociala ansvar och vara goda arbetsgivare och att det blir konkurrens på lika villkor, säger Svegros produktionschef Kristin Orrestig.

IP Arbetsvillkor erbjuder stöd och tydlig vägledning till företag som vill kvalitetssäkra sitt arbete med arbetsvillkor, arbetsmiljö samt socialt ansvarstagande.

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svegro fortsätter driva utvecklingen – växer på ett flertal områden

2017-06-30
Svegro Logotyp "Smaker som växer"

Alla ska ha möjlighet att njuta av ärliga produkter från växtriket med smaker som ligger i tiden. Så lyder Svegros vision när de nu tar nästa stora steg i sin varumärkesresa, vilket bland annat innebär en ny grafisk profil, förpackningsdesign och ett utvecklat produktutbud.

Svegros varumärkesresa går hand i hand med ett ökat intresse för svenskodlade och ekologiska produkter. Ända sedan starten år 1960 har Svegro drivit utvecklingen inom kategorin örter, sallat och potatis. Produktutvecklingen har skett i ambitiös takt under senare år vilket resulterat i ett bredare sortiment, en utveckling som kommer att fortsätta. Under våren är en ny varumärkesplattform framtagen med ny logotyp och payoff samt ny grafisk profil som ska ge varumärket en tydligare position som ett modernt, jordnära och nytänkande företag. Dessutom utökas verksamheten med ytterligare ett växthus som ska kunna hantera en ökad förfrågan och möjliggöra utvecklingen av nya produkter.

– Svegros varumärkesresa har föregåtts av ett långt och gediget arbete med att analysera konsumentinsikter och hur produktportföljen ska se ut. Vi har fått otroligt positiv feedback från såväl konsument som återförsäljare vid lanseringarna och vår förnyelse av logotyp och kommunikation vilket visar att vi är på rätt spår och att målgruppen är mottaglig för ett uppdaterat Svegro. Med den nya payoffen – Smaker som växer – vill vi öka kännedomen och kunskapen om Svegro och vårt erbjudande. Vi är bara i början av en spännande resa, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Konsumenten har fått en förhandstitt på nya Svegro i och med två produktlanseringar i 2016, och i år kommer en ny förpackningsdesign att synas på samtliga produkter. De två lanseringarna var Svegro Orangeri, med bland annat ekologisk finbladig grön- och svartkål på kruka, samt Svegro Jordkällare, med ett helt nytt och prisbelönat förpackningskoncept för optimal förvaring av potatis.

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Nytt ekologiskt och somrigt tillskott till Svegro Finpotatis

2017-05-20

Nu kompletterar Svegro sitt premiumsortiment med en ekologisk färskpotatis odlad i Sverige. Precis som för övriga finpotatissortimentet är färskpotatisarna noga utvalda, varsamt tvättade och förpackade mörkt, svalt och luftigt – precis som i en jordkällare.

Färskpotatisen är en storfavorit under sommarhalvåret och för många en självklarhet såväl till midsommarlunchen som till grillkvällen. Precis som för hela Svegros finpotatissortiment så är färskpotatisen förpackad i kartong och förvaras därmed på ett sätt som efterliknar miljön i en jordkällare. På så sätt får potatisen tillräckligt med syre och håller sig fräsch längre utan att den blir grön eller börjar gro.

– Vi är otroligt glada att inför sommaren kunna presentera ett tillskott till vårt finpotatissortiment. Det miljövänliga förvaringskonceptet Jordkällaren har blivit väldigt väl mottaget och vi vill självklart även kunna erbjuda våra kunder extra fin färskpotatis i den nya kartongförpackningen, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Svegro Delikatesspotatis Svensk Eko Färsk finns i butik från vecka 24 och är en säsongsprodukt. Rekommenderat försäljningspris är 25 kr.
I butik finns redan fem sorter av Svegros Delikatesspotatis: Amandine, Sparris, Mandel, Cherie och KRAV-odlad Ekologisk.

Receptförslag: Lax- och Dillpotatissallad med friterad kapris


Ingredienser (4 port)
1 kruka Trädgårdskrasse eller två nävar ruccola
1 kruka Krispsallat, delad i bitar
900 g Svegro Delikatesspotatis Svensk Eko Färsk
500 g skinn- och benfri laxfilé i bit
250 g färsk grön sparris
1 kruka Dill, fint skuren
1 vitlöksklyfta, skalad och finhackad
2 msk rödvinsvinäger
1 msk fransk senap
6 msk olivolja
2-3 knipplökar, finstrimlade
50 g kapris, avrunnen
50 g valnötter, hackade och rostade
Cayennepeppar
salt
nymald svartpeppar

Gör såhär:
Skala och koka potatisen i saltat vatten i en kastrull på svag värme 15-20 min. Häll av och låt potatisen ånga av. Hetta upp oljan till toppingen i en stekpanna. Lägg i kaprisen och fritera under omrörning i några minuter. När kaprisen är torr och krispig är den klar. Sila av kaprisen och låt den torka på hushållspapper, salta. Grilla laxen 5-10 min på varje sida. Salta och peppra och låt laxen svalna. Grilla sparrisen och dela den. Blanda alla ingredienser utom löken till smaksättningen i en skål. Smaka av med salt och peppar och rör ner löken. Dela potatisen i bitar och blanda med dill- och senapsoljan i en bunke. Fördela trädgårdskrasse och krispsallat på ett fat. Lägg potatisen på de gröna bladen. Dela laxen i bitar och fördela dem och sparrisen på potatisen. Toppa med kapris, valnötter och cayennepeppar.
För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

För mer information och bilder, kontakta:

Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Om Svegro

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Man odlar och marknadsför färska ekologiska örter och sallat i kruka, samt potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter från växtriket för att sprida matglädje och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Silver i Guldägget för förpackningskonceptet Jordkällaren

2017-05-12
Potatis Svegro Finpotatis Cherie från Svegro Jordkällare

Svegro och designbyrån Öppet vann förra veckan silver i reklamtävlingen Guldägget i kategorin förpackningsdesign. Det prisvinnande förpackningskonceptet var Svegro Jordkällare, som är ett helt nytt sätt att paketera potatis. Den miljövänliga förpackningen är lika mörk och luftig som en jordkällare vilket ger potatisen en optimal förvaring för att behålla alla goda egenskaper och förlänga hållbarheten.

Svegros chef för marknad och produktutveckling Helena Olin berättar om tankarna bakom förpackningskonceptet Jordkällaren:

– Som ledande inom potatiskategorin vill vi driva marknaden framåt, bemöta målgruppen och vara nytänkande. Därför är vi glada att Jordkällaren har mottagits väl av både återförsäljare, konsumenter och i branschen.

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svenskarnas favoritörter lanseras i frodiga premiumvarianter

2017-04-04

Det svenska vår- och sommarhalvåret bjuder på många tillfällen av njutbara matupplevelser i gott sällskap, och användningen av färska örter ökar. Nu lanserar Svegro en ekologisk premiumserie med större, fylligare och smakrikare versioner av svenskarnas favoritörter: basilika, trädgårdsdill, grönmynta och bladpersilja. Med örter som räcker längre får matälskare nu chans att ta sommarens smakupplevelser till nya höjder. 

Allt fler tycks upptäcka kopplingen mellan högkvalitativa råvaror och rika smakupplevelser, och intresset för ekologiska och svenskodlade livsmedel ökar. Detta är en utveckling som Svegro välkomnar med ett nytt premiumsortiment av klassiska ekologiska örter. Lanseringen består av fyra örter som alla odlas ekologiskt i Svegros växthus på Färingsö. Varje planta motsvarar ungefär 2-3 standardkrukor och har både en fylligare smak och kraftigare planta vilket medför något förlängd hållbarhet.

– Vi är väldigt stolta över att nu kunna lansera ytterligare nya ekologiska premiumprodukter inför vår- och sommarsäsongen då användningen av färska örter ökar stort. Efter lång tids testodling och provsmakning har vi till slut valt ut några av de finaste storvuxna örter för dess smak, textur, doft och fyllighet, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Lanseringen består av fyra klassiska örter, nu i premiumvarianter:

Basilika

Stor Ekologisk Basilika har inte bara större och fylligare blad än vanlig basilika utan också en kraftigare smak och doft som gör sig utmärkt i färska sallader, såser eller röror som t ex pesto.

Trädgårdsdill

Stor Ekologisk Trädgårdsdill har fått tid att växa till sig för att uppnå optimal storlek, smak och doft. Dillen har kommit att få en självklar plats i det svenska köket och förknippas starkt med den svenska sommaren och midsommarbuffén. Trots dillens starka skärgårdskoppling kommer örten ursprungligen från Medelhavsområdet och används flitigt i kök från Mellanöstern och Medelhavet.

Grönmynta

Stor Ekologisk Grönmynta har stora, fylliga blad och går förutom till klassiska sommardrinkar som Mojito att använda till te, såser och sallader. Myntan finns i flera hundra varianter men grönmyntan gör sig med sin lagom starka, fylliga mintsmak perfekt i såväl matlagning som drinkar.

Bladpersilja

Stor Ekologisk Bladpersilja är en slätbladig persilja med större och vackrare blad än vanlig persilja. Persiljan har på senare år blivit ett populärt inslag i det svenska köket och passar perfekt i sallader, såser, tillbehör som gremolata och som smaksättning i bland annat falafel.

Nyheterna finns i välsorterade matbutiker från och med vecka 19. Rekommenderat försäljningspris är ca 35 kr per kruka.

Mynta, rabarber och chiadryck

Ingredienser:
2 l vatten
1/2 kg rabarber, tvättad och skuren i bitar
2 vaniljstänger
2 msk chiafrön
3 lime, pressade
1 dl honung
1 kruka mynta, plockad
Is

Koka 2 liter vatten med rabarber och vaniljstång i 20 min. Tag från värmen och tillsätt chiafrön, limejuice, honung och mynta. Låt stå och svalna.
Servera väl kyld med is.

För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

För mer information och bilder, kontakta:

Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Om Svegro

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Man odlar och marknadsför färska ekologisk örter och sallat i kruka, samt potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter från växtriket för att sprida matglädje och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro växer med ny försäljningschef från Scan

2017-02-09

Albert Edmark, senast Business Manager på HKScan, tillträder nu posten som försäljningschef på Svegro och stärker därmed upp bakom nya VD:n inför företagets fortsatta tillväxtresa. Med sin långa erfarenhet från såväl kund- som leverantörssidan är Albert en strategiskt viktig person när Svegro nu fortsätter att driva branschens utveckling. Familjeföretaget Svegro meddelar nu att man rekryterar Albert Edmark till ny försäljningschef. Albert har en gedigen erfarenhet från livsmedelsbranschen inom försäljning, marknadsanalys och inköp. Han kommer senast från en roll som Business Manager på HKScan, där han bland annat ansvarat för all försäljning mot ICA. Albert har även spenderat flera år på olika positioner inom Di Luca & Di Luca, och ICA Sverige. Att han dessutom är kock i botten med ett genuint matintresse och livsmedelskunskap är ett stort plus. Tidigare i höstas tillträdde den nya VD:n Jerker Norström som nu alltså aktivt förstärker sitt team:

– Med sin utomordentliga erfarenhet från både kund- och leverantörssidan inom livsmedel, är vi mycket glada att välkomna Albert Edmark till Svegro. Han kommer att stärka upp i vår fortsatta satsning att växa och möta konsumenternas ökande efterfrågan på grönt och kravodlat. Genom sin bakgrund har han också en stor förståelse för våra produkter och hur man optimerar försäljning utifrån odling, säger Jerker Norström, VD på Svegro.

Svegro grundades av familjen Norman 1960 och har som affärsidé att erbjuda ett värdeskapande sortiment med smaker från växtriket som gör Svegro ledande i tillväxtmarknader och överträffar konsumentens förväntan. I sortimentet finns krukodlade färska örter, sallater och primörer, samt potatis och rotfrukter.

– Det känns jättekul att få följa med på den resa Svegro nu har påbörjat. Att man nyligen gjort investeringar och konverterat till ekologisk odling, samt att det finns ett starkt och engagerat familjeägande i ryggen är starka fördelar i den snabbt växande livsmedelsbranschen, säger Albert Edmark, ny försäljningschef på Svegro.

Albert tillträder sin nya tjänst i februari.

För mer information och bilder, kontakta:

Jerker Norström, VD på Svegro
Telefon: 070-581 17 84
E-post: jerker.norstrom@svegro.se

Tre miljoner svenskar firar jul med Svegro på julbordet

2016-12-20

Nytt premiumkoncept hämtar inspiration från jordkällaren

2016-11-20

Vegetariskt, miljövänligt och premium är nyckelord som beskriver trenderna i mat-Sverige, och råvaran potatis ökar i popularitet. Svegro driver nu på utvecklingen inom kategorin potatis genom att lansera ett nytt premiumsortiment och ett nytt sätt att förvara och köpa potatis – i kartong. Den miljövänliga förpackningen är lika mörk och luftig som en jordkällare vilket ger potatisen en optimal förvaring för att behålla alla goda egenskaper och förlänga hållbarheten.

I och med ett allt större intresse för vegetarisk mat så får potatisen nu ta en huvudroll på allt fler tallrikar. Detta hyllar Svegro genom att förfina sitt potatissortiment genom nyheten Svegro Delikatesspotatis som består av fem sorter: Amandine, Sparris, Mandel, Cherie och KRAV-odlad Ekologisk. Dessa är varsamt tvättade och storlekssorterade för en jämn tillagningstid och skalet är så tunt att potatisen smakar gott även med skalet på. Just paketeringen av Svegros Delikatesspotatis innebär ett helt nytt sätt att förvara potatis. För precis som potatisen odlas, så trivs den bäst i mörka och svala utrymmen, som i en jordkällare.

– Som ledande inom potatiskategorin vill vi driva marknaden framåt, bemöta målgruppen och vara nytänkande. Det gör vi bland annat genom att lansera denna produktserie med hög kvalitet och optimal förvaring som också är praktisk, tilltalande och inte minst miljövänlig, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

De nya förpackningarna innebär rent konkret förlängd hållbarhet och att finpotatisen inte blir grön eller börjar gro. Förpackningen är helt miljövänlig och är framtagen för att kunna passa i de flesta kylskåps grönsakslådor. Delikatesspotatisens smakpalett spänner från smörig, söt och mild till fyllig, nötig och med kastanjkaraktär, vilket gör den utmärkt både som huvudingrediens eller som ett komplement till en annan proteinkälla.
Förpackningen kommer i 900 gram och ersätter därav plastpåsarna i denna kategori. Förpackningarna har hål i botten som tillför potatisen syre och säkerställer att konsumenten vet vad de köper.

De nya förpackningarna finns i butik från vecka 45 och kommer att kosta 25 SEK rek. pris.

Receptförslag på ”patapas”

Grönkålsfyllda Cheriepotatisar med cheddar

900 g Cheriepotatis
1 kruka Svegro grönkål, fint skuren
50 g Cheddar, riven
1 tsk kummin
2 msk gräddfil
Salt och svartpeppar

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader och baka potatisen i ca 20 min.
Snitta ett kryss på potatisarna och gröp ur dem.
Mosa samman potatisen med övriga ingredienser och smaka av med salt och peppar.
Fyll potatisens skal med grönkålsfyllningen.

För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

Fakta, finpotatisen:

Amandine

Amandine är en typ av mandelpotatis som är framtagen i franska Bretagne på 1990-talet och som nu odlas i Sverige. Den har den utsökta karaktären av en primörpotatis hela året runt, vilket gör den mångsidig och en riktig delikatesspotatis. Amandine har en grön doft och en viss mandelsötma, vilket är mycket likt just mandelpotatis. Även om den är relativt stärkelsefattig håller den form och fasthet i tillagningen. Därför är den även utsökt som mos.

Perfekt att: Klyfta, koka, råsteka och mosa.

Sparris

Asparges, eller sparrispotatis, har långsmala, något böjda knölar. Köttfärgen är gul och skalet tunt. Speciellt de små knölarna är lätta att förväxla med mandelpotatis, men till skillnad från mandel är Asparges fastkokande. Sorten härstammar från Danmark och har senare blivit mycket uppskattad i Sverige för sin nötiga och smöriga smak.

Perfekt att: Klyfta, ugnsrosta, råsteka och potatissallad.

Mandel

Mandelpotatis är en mjölig sort med långoval form och gult kött. Potatisen är mycket uppskattad till norrländska specialiteter och olika typer av fisk och vilt. Den bör kokas med skalet på då den annars lätt fa ller sönder. Mandelpotatis är en gammal sort som tidigare endast odlades i Norrland men numera odlas i hela landet.

Perfekt att: Koka, klyfta, ugnsrosta och mosa.

Cherie

Cherie är en delikatesspotatis med en fyllig och fast struktur. Cherie är en härligt rödskalig och avlång potatis. Det tunna skalet gör att potatisen med fördel äts hel, med skalet på. Cherie har en något söt, nötig smak av k astanj och ett gult fruktkött.

Perfekt att: Ugnsbaka, steka eller rosta hela.

Ekologisk

Vår ekologiska potatis är odlad enligt KRAV:s regler. Potatisen är sköljd i dricksvatten och klar att använda. Det självklara valet för dig som föredrar ett ekologiskt alternativ.

För mer information och bilder, kontakta:

Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Om Svegro

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Man odlar och marknadsför färska örter och sallat i kruka, kvalitetsgrönsaker samt potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida matglädje och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Sveriges mest älskade ört får en limesmakande utökning

2016-10-25

Att inreda med gröna växter har länge varit en rådande trend och de gröna detaljerna smyger sig även in i kökets inredning. Ett test visar att hela 50% köper färska örter för att det ska se fint ut i köket och sprida doft, utöver att smaka bra i maten*. Limebasilikan, Svegros senaste medlem i den populära basilikafamiljen, är både en smaksättare och en doftspridare i köket.

Basilikan toppar listan över de örter som säljs mest i Sverige. Svegro, marknadsledande inom färska örter, utökar nu den omtyckta örtfamiljen med en limesmakande basilika i kruka som både sprider doft och är vacker att ha framme i köket. Örten har en subtil smak av lime som gifter sig väl med rätter från det asiatiska och mexikanska köket och i desserter. Likt alla sallater och örter i Svegros sortiment är limebasilikan ekologiskt odlad på Färingsö utanför Stockholm.

– Vi på Svegro utvecklar ständigt vårt sortiment så att det matchar rådande matlagningstrender och det är inte utan anledning som vi väljer att utöka basilikafamiljen med en limesmakande variant. Asiatiska smakinfluenser är fortsatt populära och har ofta lime som en nyckelingrediens. Basilika har sedan länge varit en älskad och populär ört att både ha framme och att laga mat med i svenska hem, säger Helena Olin, marknads- och sortimentschef på Svegro.

Limebasilikan ingår i Svegros smakkkoncept ”Exotiska örter”, tillsammans med örterna Epazote och Kinesisk gräslök.

*Magenta konsumentundersökning, 600 konsumenter, 2016

Sveriges mest sålda örter:
1. Basilika
2. Dill
3. Persilja
4. Koriander
5. Timjan

Recept på gräddglass med olivolja, Trädgårdskrasse och Limebasilika
4 portioner, ca ½ liter.

4 äggulor
150 g socker
2 ½ dl mjölk, 3 %
2 ½ dl vispgrädde
Till servering:
1-2 dl olivolja, kallpressad
½ kruka Trädgårdskrasse
½ kruka Timjan
½ kruka Limebasilika
½ kruka Citronmeliss

Vispa äggulor och socker i en bunke tills sockret löst sig och smeten är luftig och krämig. Häll över äggsmeten i en kastrull. Värm upp mjölken med grädden i en annan kastrull tills den sjuder. Vispa ner den varma gräddmjölken i en tunn stråle i äggsmeten. Fortsätt att röra smeten på svag värme tills den tjocknar. Låt svalna ordentligt. Kör smeten i en glassmaskin ca 20 min. Lägg eventuellt glassen i en burk med lock och frys in ca 1 tim för att få en hårdare konsistens. Lägg upp glassen, ringla över oljan och servera med trädgårdskrassen och örterna.

För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

För mer information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknads- och sortimentschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Om Svegro
Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Man odlar och marknadsför färska örter och sallat i kruka, kvalitetsgrönsaker samt potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida matglädje och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro fortsätter sin positiva utveckling, tar nya steg in i framtiden och välkomnar Jerker Norström som ny VD

2016-05-16

pksw4sm8yn0bocqbwon2

Med familjeägandet i ryggen och med värdeorden matglädje, mod, handlingskraft, kompetens och äkthet som ledstjärnor vill vi välkomna Jerker Norström som ny VD i Svegro.

Jerker har gjort en framgångsrik karriär inom dagligvarusektorn. Han har erfarenhet från ICA, där han under flertalet år hade ledande positioner inom logistik, inköp och merchandising samt från den familjeägdaföretagsgruppen Di Luca där han varit VD för Diné Foods och sedan 2011 för Di Luca & Di Luca. Jerker tillträder som VD i Svegro AB per den 1 september.

Per Norman har varit VD i Svegro sedan 1997 kommer därmed att lämna VD-posten och istället tillträda som styrelseordförande.

”Efter snart 20 år som VD avgår jag. Mitt personliga mål har varit att efter 55 års ålder kunna arbeta som ordförande i bolaget.Jag välkomnar Jerker som person och med den erfarenhet han har. Det skall bli spännande att arbetat tillsammans” säger Per.

Ägarna och styrelsen har som målsättning lönsam tillväxt för Svegro.Produktionen av örter och sallat har, helt enligt marknadens utveckling, framgångsrikt konverterats till ekologisk odling och ett antal investeringar har genomförts. Kostnadsbilden för potatisaffären håller på att förbättras genom att packningen koncentreras till Skänninge. Grossistföretaget GotlandSpecialisten – som inte tillhört kärnaffären – har avyttrats. Samtidigt har konsumentintresset för gröna produkter ökat påtagligt vilket öppnar för nya affärsmöjligheter.

Utöver de fina produkterna är företagskulturen och alla anställda en stor tillgång för Svegro.

Svegro har goda förutsättningar inför framtiden och välkomnar Jerker Norström.

”Jag ser verkligen fram emot att få bli en del av Svegro och få fortsätta driva företaget mot framtiden, och tillsammans ska vi skapa ett konkurrenskraftigt varumärke. Marknaden pekar åt vårt håll. Vegetariskt och kravodlat ligger helt i linje med den framtida konsumentens önskemål” säger Jerker Norström.

Thorslunda den 12 maj 2016

Bengt Brodin

Styrelseordförande i Svegro AB

Vid vidare frågor, vänligen kontakta:

Bengt Brodin, mail bengt@brodinkonsult.se
Per Norman, mail per.norman@svegro.se