Press

Arkiv

Potatisens dag 26 okt: Svegro presenterar nya finpotatisen Michelle

2017-10-26
Michelle Finpotatis från Svegro Jordkällare

Potatisen är kanske svenskarnas mest älskade knöl och hyllas med en egen dag den 26 oktober, potatisens dag. Potatisen kan varieras på en mängd olika vis och det finns numera en potatissort för varje tillfälle. Nu utökar Svegro sitt nya finpotatiskoncept Svegro Jordkällare med en ny sort vid namn Michelle. Michelle är en fast potatis med ljusgul köttfärg som har en mild smak som passar perfekt till höstens alla middagar. Den har ett tunt skal och går utmärkt att ugnsrosta, koka eller råsteka. Michelle kommer i Svegros miljövänliga förvaringskoncept Svegro Jordkällaren, som efterliknar en egen mörk jordkällare där potatisen mår som bäst. Den är också ”Från Sverige-märkt” vilket innebär att den odlats på svenska gårdar.

– Vår älskade potatis har en självklar plats i det traditionella köket men är även perfekt till den vegetariska mattrenden just nu. Allt fler upptäcker också att det finns så mycket mer i potatisvärlden än ”fast eller mjölig” och intresset för smakrika sorter ökar hela tiden. Vi på Svegro vill sträva efter en mer hållbar utveckling av våra förpackningar genom att erbjuda vår medvetna målgrupp fler miljövänliga alternativ, som vi exempelvis gör med det här konceptet, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Nyheten finpotatis Michelle finns i butik från och med vecka 45, 2017.

Rekommenderat försäljningspris är ca 25 kr per låda, som innehåller 900 gram.

_________________________________________

Potatisguide

I Svegros sortiment av svenskodlad finpotatis finns idag förutom Michelle, följande sorter:

Amandine – lätt söt smak av mandel med gul köttfärg. Fast potatis med tunt skal som är perfekt att koka och ugnsrosta, men även god att göra mos på.

Cherie – något söt, nötig smak med toner av kastanj. En fast potatis med tunt rött skal som gör den extra vacker att koka, ugnsrosta eller råsteka med skalet på.

Sparris – en lätt nötig, smörig smak med gul köttfärg. En fast potatis med tunt skal som är perfekt att klyfta, ugnsrosta hel eller koka varsamt med skalet på.

Mandel – en nötig smak av sötmandel. En extra mjölig potatis med tunt skal som är god att göra mos på, ugnsrosta hel eller koka försiktigt med skal.

Ekologisk – små jämrunda potatisar som är svenskodlade och helt enligt KRAV:s regler.

_________________________________________

Visste du att….

Innan svenskarna förstod potatisens matiga potential fanns den som en vacker blomma i Uppsalas botaniska trädgård vid namn ”Peruansk Nattskatta”.

Potatisen användes till en början främst till att göra brännvin och perukpuder, innan man förstod hur god den var att äta.

Potatis ska förvaras mörkt, i ljus utvecklar den solanin vilket kan ge potatisen en grön färg.

Potatis ska förvaras svalt, i för varma förhållanden förkortas hållbarheten.

_________________________________________

Receptförslag: Ljummen Michelle finpotatissallad med örtolja och kvarg

Ingredienser

4 portioner som tillbehör.

900 g Svegro finpotatis Michelle
1,5 msk salt
3 dl kvarg

Örtolja:
1 kruka Krasse, skuren
1 kruka Basilika, skuren
1 dl olivolja
2 msk rödvinsvinäger
flingsalt
nymald svartpeppar

Gör så här:

Koka upp vatten med saltet i en kastrull. Lägg i potatisen och koka på medelvärme ca 15 min tills potatisen är kokt och känns mjuk. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av på den varma plattan någon minut, så blir den torr och aptitlig.

Mixa Krasse, Basilika, olja och vinäger i en matberedare eller med stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Skär potatisen i skivor och blanda med örtoljan. Servera potatissalladen med kvarg.

Ljummen potatissallad med örtolja och kvarg

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svegros kålfamilj utökas med två finbladiga nyheter

2017-09-27
Svensk Rucola och Röd Mangold från Svegro Orangeri

Svegro utökar nu sin kålfamilj med två nyheter: Svensk Rucola och Röd Mangold. Gröna bladgrönsaker har kommit att bli storfavoriter i de svenska hushållen och nu kan matintresserade njuta av svenskodlade, ekologiska varianter i kruka, som skördas hemma i köket för maximal smak och näringsinnehåll. Färskare än så blir det knappast.

Svenskarnas intresse för nyttiga och gröna blad ökar i rasande takt samtidigt som många efterfrågar ännu fler ekologiska och svenskodlade alternativ. För att möta den ökade efterfrågan presenterar Svegro nu två nyheter i sitt premiumsortiment av ekologiska finbladiga primörblad i kruka, Svensk Rucola och Röd Mangold.

Svensk Rucola – Rucola, eller senapskål som den också heter, har med sin fylliga och peppriga smak blivit mycket populär i svensk matlagning. Den svenskodlade, finbladiga och ekologiska varianten i kruka har en fantastisk, pepprig smak som skiljer sig markant från importerad rucola i påse.

Röd Mangold – Mangold, som egentligen heter bladbeta och är nära släkt med både rödbeta och spenat, har en jordig smak och är en perfekt ersättare till vårt mest älskade gröna blad, bladspenaten. Med sin vackra, röda stjälk passar den utmärkt i både sallater och juicer men fungerar lika bra att värma. Dessutom är mangoldens djupgröna blad fullproppade med vitaminer och andra nyttigheter.

– Vi har under de senaste åren fokuserat mycket på produktinnovation och är väldigt stolta över att kunna erbjuda ytterligare två nyheter i sallatshyllan. Rucolan är en favorit som länge erbjudits i påse och tråg, men nu kan vi äntligen presentera svenskodlad rucola i kruka som maximerar både färskheten, smakupplevelsen och näringsinnehållet, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

De två tillskotten kompletterar Svegros nuvarande utbud av ekologiska finbladiga primörblad i kruka som består av Ekologisk Finbladig Grönkål, Ekologisk Finbladig Svartkål och Ekologisk Asiatisk Tatsoi. Alla Svegros fem ekologiska primörblad odlas ekologiskt enligt KRAV:s regler i växthusen på Färingsö och märks med ”Från Sverige” som garanterar att produkterna både odlats och packats i Sverige.

Nyheterna Svensk Rucola och Röd Mangold finns i butik från och med vecka 36, 2017. Rekommenderat försäljningspris är ca 20 kr per kruka.

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta Helena Olin, marknadschef på Svegro: telefon: 076-721 54 38 E-post: helena.olin@svegro.se

Vilda smaker flyttar in i köket året runt

2017-08-16
Svegro Vilda Smaker Förpackningar

Nu lanseras Svegro Ekologiska Vilda Smaker, en ny produktserie med spännande och smakrika örtväxter som hämtar inspiration från växter i naturen. Som en del av konceptet välkomnas dessutom nyheten Röd Ängssyra, en smaksättare som kännetecknas av sin milda, syrliga smak och passar utmärkt i allt från sallader till såser.

Naturen erbjuder mängder med intressanta växter som inte vanligtvis förknippas med matlagning. Många klassiska ”ogräs” är riktigt goda, nyttiga, smakrika och roliga inslag i köket. Genom att låta det vilda ta plats i köket kan man få tillgång till en helt ny smakvärld, med inspiration från naturens egna skafferi.

– Intresset att använda vildväxande växter i matlagning har ökat starkt den senast tiden – både för sin smak och nyttighet. Till exempel Citronmålla och alla andra mållor hör till samma växtfamilj som quinoa och spenat och är fantastiska grönsaker. Även den röda ängssyran, även kallad Nordens citron, som växer fritt i hela landet på torra ängsbackar är omtyckt av svenska matentusiaster och kommer nu finnas året runt, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Alla fyra örterna i Svegro Ekologiska Vilda Smaker-familjen odlas ekologiskt i Svegros växthus på Färingsö enligt KRAV:s regler. De märks också med Från Sverige som garanterar att all produktion och packning har skett i Sverige och uppfyller kvalitetskraven.

Den nya kategorin Svegro Ekologiska Vilda Smaker består av fyra olika örter, varav den Röda Ängssyran är helt ny för lanseringen:

Röd Ängssyra (nyhet)

Den röda ängssyran har vackra, färgstarka bladnerver och en mild, syrlig smak som passar extra bra färsk i sallader, såser, till fisk och som dekoration. Perfekt också till juicer, smoothies och t o m sorbet. Ängssyran växer vilt i hela Sverige.

Citronmålla

Citronmållan är det svenska namnet på Mexikos största ört Epazote. Den har en unik smak och doft med inslag av citron och mint. Bladen är smala och sågtandade och fungerar utmärkt i såväl varma som kalla rätter framför allt till bönor, ägg, tomat och potatis.
Många sorters mållor, som är samma familj som både spenat och quinoa, växer vilt i Sverige.

Vitlöksgräs

Vitlöksgräs, eller kinesisk gräslök, har kraftiga ihärdiga strån som både doftar och smakar vitlök. Vitlöksgräset är en perfekt ersättare till den mer kända Ramslöken och tillsätts med fördel mot slutet av matlagningen. Den passar extra bra som smaksättare i fisk- och skaldjursrätter, soppor, sallader, äggrätter och dressingar.

Krasse

Vår krasse har små och dekorativt runda blad med en pepprig milda smak som gör den till en perfekt smaksättare i sallader, såser och juicer. Olika sorters krasse hittar man vid bäckar och skogar runt om i Sverige.

Svegro Vilda Smaker finns i butik från och med vecka 36, 2017. Rekommenderat försäljningspris är ca 25 kr per kruka.

Receptförslag: Pesto på vilda smaker

1 dl rostade solroskärnor
2 dl hackade vilda smaker (blanda ängssyra, citronmålla, krasse och vitlöksgräs)
1 dl oliv- eller rapsolja
Nypa salt
Ev lite honung
Mixa allt i en matberedare och blanda eventuellt med lite grönkål eller svartkål.

För mer information och bilder, kontakta:

Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Läs mer om Svegro Vilda Saker och inspireras av våra recept.

Svegro pionjär med certifiering av goda arbetsvillkor

2017-07-07

I oktober 2016 lanserade Sigill Kvalitetssystem AB en ny typ av certifiering med syftet att uppnå tryggare arbetsvillkor för anställda och inhyrd personal inom den svenska frukt- och grönsaksnäringen. Svegro är en av de första att certifiera sig enligt den nya standarden IP Arbetsvillkor.



Kristin Orrestig på Svegro visar upp certifieringen

Kristin Orrestig på Svegro visar upp certifieringen

Svegros varumärkeslöfte ”Ärliga smaker från växtriket” lovar transparens gentemot återförsäljare och konsumenter och företaget tar redan ett stort miljöansvar genom att ha en helt ekologisk odling på Färingsö utanför Stockholm. När de nu ansluter sig till Sigills IP Arbetsvillkor tar Svegro ett helhetstag om sitt ansvar gentemot miljö, personal och konsument.

Bland annat har Axfoods avdelning för inköp och logistik Dagab tagit beslut om att samtliga av deras svenska frukt- och grönsaksleverantörer som har utländska gästarbetare ska vara certifierade från och med år 2020. Svegro blir den första av Axfoods leverantörer att certifiera sig.

– Det var lika bra att certifiera sig så fort som möjligt. Vi har bra koll på våra avtal, arbetsmiljö och rättigheter. Vi har ingenting att dölja och behandlar alla lika. Svegro uppskattar att Dagab ställer krav på att alla leverantörer måste ta sitt sociala ansvar och vara goda arbetsgivare och att det blir konkurrens på lika villkor, säger Svegros produktionschef Kristin Orrestig.

IP Arbetsvillkor erbjuder stöd och tydlig vägledning till företag som vill kvalitetssäkra sitt arbete med arbetsvillkor, arbetsmiljö samt socialt ansvarstagande.

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svegro fortsätter driva utvecklingen – växer på ett flertal områden

2017-06-30
Svegro Logotyp "Smaker som växer"

Alla ska ha möjlighet att njuta av ärliga produkter från växtriket med smaker som ligger i tiden. Så lyder Svegros vision när de nu tar nästa stora steg i sin varumärkesresa, vilket bland annat innebär en ny grafisk profil, förpackningsdesign och ett utvecklat produktutbud.

Svegros varumärkesresa går hand i hand med ett ökat intresse för svenskodlade och ekologiska produkter. Ända sedan starten år 1960 har Svegro drivit utvecklingen inom kategorin örter, sallat och potatis. Produktutvecklingen har skett i ambitiös takt under senare år vilket resulterat i ett bredare sortiment, en utveckling som kommer att fortsätta. Under våren är en ny varumärkesplattform framtagen med ny logotyp och payoff samt ny grafisk profil som ska ge varumärket en tydligare position som ett modernt, jordnära och nytänkande företag. Dessutom utökas verksamheten med ytterligare ett växthus som ska kunna hantera en ökad förfrågan och möjliggöra utvecklingen av nya produkter.

– Svegros varumärkesresa har föregåtts av ett långt och gediget arbete med att analysera konsumentinsikter och hur produktportföljen ska se ut. Vi har fått otroligt positiv feedback från såväl konsument som återförsäljare vid lanseringarna och vår förnyelse av logotyp och kommunikation vilket visar att vi är på rätt spår och att målgruppen är mottaglig för ett uppdaterat Svegro. Med den nya payoffen – Smaker som växer – vill vi öka kännedomen och kunskapen om Svegro och vårt erbjudande. Vi är bara i början av en spännande resa, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Konsumenten har fått en förhandstitt på nya Svegro i och med två produktlanseringar i 2016, och i år kommer en ny förpackningsdesign att synas på samtliga produkter. De två lanseringarna var Svegro Orangeri, med bland annat ekologisk finbladig grön- och svartkål på kruka, samt Svegro Jordkällare, med ett helt nytt och prisbelönat förpackningskoncept för optimal förvaring av potatis.

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Nytt ekologiskt och somrigt tillskott till Svegro Finpotatis

2017-05-20

Nu kompletterar Svegro sitt premiumsortiment med en ekologisk färskpotatis odlad i Sverige. Precis som för övriga finpotatissortimentet är färskpotatisarna noga utvalda, varsamt tvättade och förpackade mörkt, svalt och luftigt – precis som i en jordkällare.

Färskpotatisen är en storfavorit under sommarhalvåret och för många en självklarhet såväl till midsommarlunchen som till grillkvällen. Precis som för hela Svegros finpotatissortiment så är färskpotatisen förpackad i kartong och förvaras därmed på ett sätt som efterliknar miljön i en jordkällare. På så sätt får potatisen tillräckligt med syre och håller sig fräsch längre utan att den blir grön eller börjar gro.

– Vi är otroligt glada att inför sommaren kunna presentera ett tillskott till vårt finpotatissortiment. Det miljövänliga förvaringskonceptet Jordkällaren har blivit väldigt väl mottaget och vi vill självklart även kunna erbjuda våra kunder extra fin färskpotatis i den nya kartongförpackningen, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Svegro Delikatesspotatis Svensk Eko Färsk finns i butik från vecka 24 och är en säsongsprodukt. Rekommenderat försäljningspris är 25 kr.
I butik finns redan fem sorter av Svegros Delikatesspotatis: Amandine, Sparris, Mandel, Cherie och KRAV-odlad Ekologisk.

Receptförslag: Lax- och Dillpotatissallad med friterad kapris


Ingredienser (4 port)
1 kruka Trädgårdskrasse eller två nävar ruccola
1 kruka Krispsallat, delad i bitar
900 g Svegro Delikatesspotatis Svensk Eko Färsk
500 g skinn- och benfri laxfilé i bit
250 g färsk grön sparris
1 kruka Dill, fint skuren
1 vitlöksklyfta, skalad och finhackad
2 msk rödvinsvinäger
1 msk fransk senap
6 msk olivolja
2-3 knipplökar, finstrimlade
50 g kapris, avrunnen
50 g valnötter, hackade och rostade
Cayennepeppar
salt
nymald svartpeppar

Gör såhär:
Skala och koka potatisen i saltat vatten i en kastrull på svag värme 15-20 min. Häll av och låt potatisen ånga av. Hetta upp oljan till toppingen i en stekpanna. Lägg i kaprisen och fritera under omrörning i några minuter. När kaprisen är torr och krispig är den klar. Sila av kaprisen och låt den torka på hushållspapper, salta. Grilla laxen 5-10 min på varje sida. Salta och peppra och låt laxen svalna. Grilla sparrisen och dela den. Blanda alla ingredienser utom löken till smaksättningen i en skål. Smaka av med salt och peppar och rör ner löken. Dela potatisen i bitar och blanda med dill- och senapsoljan i en bunke. Fördela trädgårdskrasse och krispsallat på ett fat. Lägg potatisen på de gröna bladen. Dela laxen i bitar och fördela dem och sparrisen på potatisen. Toppa med kapris, valnötter och cayennepeppar.
För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

För mer information och bilder, kontakta:

Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Om Svegro

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Man odlar och marknadsför färska ekologiska örter och sallat i kruka, samt potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter från växtriket för att sprida matglädje och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Silver i Guldägget för förpackningskonceptet Jordkällaren

2017-05-12
Potatis Svegro Finpotatis Cherie från Svegro Jordkällare

Svegro och designbyrån Öppet vann förra veckan silver i reklamtävlingen Guldägget i kategorin förpackningsdesign. Det prisvinnande förpackningskonceptet var Svegro Jordkällare, som är ett helt nytt sätt att paketera potatis. Den miljövänliga förpackningen är lika mörk och luftig som en jordkällare vilket ger potatisen en optimal förvaring för att behålla alla goda egenskaper och förlänga hållbarheten.

Svegros chef för marknad och produktutveckling Helena Olin berättar om tankarna bakom förpackningskonceptet Jordkällaren:

– Som ledande inom potatiskategorin vill vi driva marknaden framåt, bemöta målgruppen och vara nytänkande. Därför är vi glada att Jordkällaren har mottagits väl av både återförsäljare, konsumenter och i branschen.

_________________________________________

För recept och inspiration, kika här eller besök oss på Instagram @svegrosverige.

För information och bilder, kontakta:
Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Svenskarnas favoritörter lanseras i frodiga premiumvarianter

2017-04-04

Det svenska vår- och sommarhalvåret bjuder på många tillfällen av njutbara matupplevelser i gott sällskap, och användningen av färska örter ökar. Nu lanserar Svegro en ekologisk premiumserie med större, fylligare och smakrikare versioner av svenskarnas favoritörter: basilika, trädgårdsdill, grönmynta och bladpersilja. Med örter som räcker längre får matälskare nu chans att ta sommarens smakupplevelser till nya höjder. 

Allt fler tycks upptäcka kopplingen mellan högkvalitativa råvaror och rika smakupplevelser, och intresset för ekologiska och svenskodlade livsmedel ökar. Detta är en utveckling som Svegro välkomnar med ett nytt premiumsortiment av klassiska ekologiska örter. Lanseringen består av fyra örter som alla odlas ekologiskt i Svegros växthus på Färingsö. Varje planta motsvarar ungefär 2-3 standardkrukor och har både en fylligare smak och kraftigare planta vilket medför något förlängd hållbarhet.

– Vi är väldigt stolta över att nu kunna lansera ytterligare nya ekologiska premiumprodukter inför vår- och sommarsäsongen då användningen av färska örter ökar stort. Efter lång tids testodling och provsmakning har vi till slut valt ut några av de finaste storvuxna örter för dess smak, textur, doft och fyllighet, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Lanseringen består av fyra klassiska örter, nu i premiumvarianter:

Basilika

Stor Ekologisk Basilika har inte bara större och fylligare blad än vanlig basilika utan också en kraftigare smak och doft som gör sig utmärkt i färska sallader, såser eller röror som t ex pesto.

Trädgårdsdill

Stor Ekologisk Trädgårdsdill har fått tid att växa till sig för att uppnå optimal storlek, smak och doft. Dillen har kommit att få en självklar plats i det svenska köket och förknippas starkt med den svenska sommaren och midsommarbuffén. Trots dillens starka skärgårdskoppling kommer örten ursprungligen från Medelhavsområdet och används flitigt i kök från Mellanöstern och Medelhavet.

Grönmynta

Stor Ekologisk Grönmynta har stora, fylliga blad och går förutom till klassiska sommardrinkar som Mojito att använda till te, såser och sallader. Myntan finns i flera hundra varianter men grönmyntan gör sig med sin lagom starka, fylliga mintsmak perfekt i såväl matlagning som drinkar.

Bladpersilja

Stor Ekologisk Bladpersilja är en slätbladig persilja med större och vackrare blad än vanlig persilja. Persiljan har på senare år blivit ett populärt inslag i det svenska köket och passar perfekt i sallader, såser, tillbehör som gremolata och som smaksättning i bland annat falafel.

Nyheterna finns i välsorterade matbutiker från och med vecka 19. Rekommenderat försäljningspris är ca 35 kr per kruka.

Mynta, rabarber och chiadryck

Ingredienser:
2 l vatten
1/2 kg rabarber, tvättad och skuren i bitar
2 vaniljstänger
2 msk chiafrön
3 lime, pressade
1 dl honung
1 kruka mynta, plockad
Is

Koka 2 liter vatten med rabarber och vaniljstång i 20 min. Tag från värmen och tillsätt chiafrön, limejuice, honung och mynta. Låt stå och svalna.
Servera väl kyld med is.

För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

För mer information och bilder, kontakta:

Helena Olin, marknadschef på Svegro
Telefon: 076-721 54 38
E-post: helena.olin@svegro.se

Om Svegro

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Man odlar och marknadsför färska ekologisk örter och sallat i kruka, samt potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter från växtriket för att sprida matglädje och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro växer med ny försäljningschef från Scan

2017-02-09

Albert Edmark, senast Business Manager på HKScan, tillträder nu posten som försäljningschef på Svegro och stärker därmed upp bakom nya VD:n inför företagets fortsatta tillväxtresa. Med sin långa erfarenhet från såväl kund- som leverantörssidan är Albert en strategiskt viktig person när Svegro nu fortsätter att driva branschens utveckling. Familjeföretaget Svegro meddelar nu att man rekryterar Albert Edmark till ny försäljningschef. Albert har en gedigen erfarenhet från livsmedelsbranschen inom försäljning, marknadsanalys och inköp. Han kommer senast från en roll som Business Manager på HKScan, där han bland annat ansvarat för all försäljning mot ICA. Albert har även spenderat flera år på olika positioner inom Di Luca & Di Luca, och ICA Sverige. Att han dessutom är kock i botten med ett genuint matintresse och livsmedelskunskap är ett stort plus. Tidigare i höstas tillträdde den nya VD:n Jerker Norström som nu alltså aktivt förstärker sitt team:

– Med sin utomordentliga erfarenhet från både kund- och leverantörssidan inom livsmedel, är vi mycket glada att välkomna Albert Edmark till Svegro. Han kommer att stärka upp i vår fortsatta satsning att växa och möta konsumenternas ökande efterfrågan på grönt och kravodlat. Genom sin bakgrund har han också en stor förståelse för våra produkter och hur man optimerar försäljning utifrån odling, säger Jerker Norström, VD på Svegro.

Svegro grundades av familjen Norman 1960 och har som affärsidé att erbjuda ett värdeskapande sortiment med smaker från växtriket som gör Svegro ledande i tillväxtmarknader och överträffar konsumentens förväntan. I sortimentet finns krukodlade färska örter, sallater och primörer, samt potatis och rotfrukter.

– Det känns jättekul att få följa med på den resa Svegro nu har påbörjat. Att man nyligen gjort investeringar och konverterat till ekologisk odling, samt att det finns ett starkt och engagerat familjeägande i ryggen är starka fördelar i den snabbt växande livsmedelsbranschen, säger Albert Edmark, ny försäljningschef på Svegro.

Albert tillträder sin nya tjänst i februari.

För mer information och bilder, kontakta:

Jerker Norström, VD på Svegro
Telefon: 070-581 17 84
E-post: jerker.norstrom@svegro.se

Tre miljoner svenskar firar jul med Svegro på julbordet

2016-12-20