Hoppa till huvudinnehållet
Basilika

Svegros klimatmål har godkänts

Svegro, Sveriges ledande producent av färska örter och sallat, har som ett av de första företagen i sin bransch fått sina klimatmål officiellt godkända av initiativet Science Based Targets (SBTi). Det innebär att Svegros mål vilar på vetenskaplig grund, är i linje med Parisavtalet och ska bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till max 1,5 grader.

Svegros klimatmål har godkänts som Science Based Targets

2023-08-22

Svegro har sedan företaget grundades år 1960 arbetat för att hushålla med resurser, så som vatten, energi, insatsvaror och förpackningar. Stor vikt har lagts vid att odla och transportera örter och sallat på ett skonsamt sätt för miljö, medarbetare och konsumenter. Därmed är klimat- och hållbarhetsarbetet djupt rotat i företaget och vetenskapligt baserade klimatmål en naturlig utveckling i det arbetet.

Svegros mål, antagna som Science Based Targets, är att minska redovisade utsläppsnivåer från år 2022 med 42 procent till år 2030 inom scope 1 och scope 2. I Svegros fall genereras dessa utsläpp främst från företagets energiförbrukning i form av uppvärmning och elektricitet.

Svegros mest prioriterade områden för att minska utsläppen på total nivå, inklusive scope 3, är transporter, energi och svinn.

– Att våra mål blir antagna som Science Based Targets är ett bevis på att vi är på rätt spår och verkligen kan bidra till lägre utsläpp. Vår främsta framgångsfaktor är våra medarbetare, som är engagerade och delaktiga, tar initiativ och vill förändra och förbättra i stort och smått. Det gör skillnad varje dag, säger Kristin Orrestig, vd på Svegro.

Svegro odlar ekologiska örter och sallat i innovativa och effektiva växthus på Färingsö utanför Stockholm. Närheten till vatten möjliggör cirkulär vattenförsörjning med eget vattenintag direkt från Mälaren. Närheten till staden och Sverige som marknad möjliggör effektiva transporter.

– Vi arbetar med ständiga förbättringar och vårt mål är att vara så långsiktiga och hållbara som vi bara kan när det gäller vår odling, förpackningar, material, transporter och våra medarbetare, säger Kristin Orrestig.

MED SMAK OCH KVALITET

På Svegro odlar vi med fokus på smak och kvalitet. Vår storsäljare är den omåttligt populära basilikan, i gott sällskap av både örtig dill och pepprig timjan.

Till växthuset

VI ODLAR EKOLOGISKT

Påhejade av solens naturliga strålar, låter vi våra plantor växa så naturligt som möjligt, utan bekämpningsmedel och konstgödsel.

Vårt hållbarhetsarbete

Svegro sedan 1960

Svegro har försett stockholmarna med färska grödor sedan 1960. Visionen är ett Sverige helt självförsörjande på färskt grönt. När vi 1983 byggde vårt första växthus på Färingsö var det för att kunna odla svensk sallat året om. Idag har vi en av landets modernaste och mest klimatsmarta anläggningar. Vi odlar med fokus på smak och kvalitet, stolta över att ha bidragit till att utveckla matkulturen i Sverige.