Kontakt
Svegro AB
Torslundavägen 20
179 96 Svartsjö
08-602 23 00
info@svegro.se
Presskontakt
Anette Wallner
Sekreterare
anette.wallner@svegro.se
Följ oss i sociala medier
Senaste nytt från Svegro

Svegro lanserar färgstarka och smakrika mikroörter
2023-05-25

Kristin Orrestig, VD Svegro AB och Carl Bredin, grundare Nearbyfood.
Svegro, Sveriges ledande producent av färska örter, startar egen odling av mikroörter och krasse. Svegro går därmed in i en ny kategori och utökar sortimentet med fler nya smakrika och färgstarka produkter som både är dekorativa och näringsrika. Satsningen ligger i linje med Svegros vision att skapa ett Sverige som är helt självförsörjande på färskt grönt – året om.
Svegro har tecknat avtal med Nearbyfood och entreprenören Carl Bredin. Nearbyfoods odling av mikroörter och krasse tas över av Svegro och flyttar in i växthusen på Färingsö utanför Stockholm.
”Mikroörter är smakrika och fullproppade med näringsämnen och vitaminer. De är dessutom vackra, och ett dekorativt och näringsrikt tillskott på maträtter”, säger Kristin Orrestig, VD för Svegro.
Idag importeras en stor andel mikroörter från Holland och säljs i första hand till restaurang och storkök. I och med Svegros satsning kommer lokalt odlade mikroörter att erbjudas inom dagligvaruhandeln och nå en bredare konsumentgrupp.
[Läs mer]
”Det här ligger i linje med vår strategi att hela tiden utveckla vår verksamhet. Vi går nu in i en ny och outvecklad kategori och blir en mer komplett leverantör av gröna smaker. Vi tar ett steg till i vår långsiktiga satsning att öka den svenska självförsörjningen av frukt och grönt”, säger Kristin Orrestig.
Carl Bredin är grundare av Nearbyfood och känd från SVTs Draknästet. Carl går in i rollen som Key Account Manager på Svegro med fokus på att driva utveckling av mikroörtskategorin.
”Med Svegro i ryggen kommer mikroörter att nå ut bredare. Jag får samtidigt möjlighet att växa vidare med dem och får fler att sätta färg och smak på sin mat”, säger Carl Bredin.
Mikroörterna odlas vertikalt med LED-belysning i Svegros växthus. Vertikalodling innebär att grödorna står i flera plan i en kontrollerad inomhusodling. Det är en snabb odling och de första mikroörterna från Svegro finns redan ute i butik.

Om Svegro
Svegro är Sveriges ledande producent av färska örter och sallat. Odlingen sker ekologiskt på Färingsö utanför Stockholm. Bolaget grundades år 1960 och fokus på hållbarhet och innovation har skapat långsiktig framgång.
Om Nearbyfood
Nearbyfood grundades i Linköping år 2018 av entreprenören Carl Bredin. Bolaget har sedan starten odlat mikrogrönt och krasse till svenska marknaden. Odlingen sker inomhus helt utan bekämpningsmedel vilket ger en ren och högkvalitativ produkt. Odlingen är certifierade enligt Svenskt Sigill och ekologiskt jordbruk.
Det här är mikroörter
Mikroörter är stadiet efter groddning. Skotten som skördas har mycket färg och smak och blir fullproppade med näringsämnen och vitaminer då växten i detta stadie ”samlar kraft” för att växa sig stor. Mikroörterna lyfter både smak och utgör fin dekoration på maträtter.
Tips på användning av mikroörter:
• Garnering och smakförhöjare till sallad, fisk och kött
• Toppa soppor eller lägg i wraps
• Tillsammans med majonnäs och pommes frites till ”dirty fries”
• I örtsåser, på smörgåsen eller i en smoothie

För mer information, kontakta:
Kristin Orrestig, VD
Telefon: +46 70-272 52 52
E-post: kristin.orrestig@svegro.se

Svegro växlar upp tillväxtfokus för att skapa svensk självförsörjning – ny bolagsstruktur och VD-förändring
2023-04-01

Kristin Orrestig och Oscar Rosdahl, Svegro AB.
Det familjeägda företaget Svegro växer och tar nya kliv. Svegro grundades år 1960 med idéen att ge stockholmarna lokalt odlade, högkvalitativa grönsaker. Svegro är idag Sveriges ledande producent av färska örter och sallat, med ekologisk odling på Färingsö utanför Stockholm i en modern och hållbar växthusanläggning.
Svegro genomför nu organisatoriska förändringar för att realisera morgondagens tillväxt med visionen att skapa ett Sverige helt självförsörjande på färskt grönt – året om.
[Läs mer]
Nuvarande VD Oscar Rosdahl går in som VD för det nystartade bolaget Svegro Holding AB med tydligt fokus på tillväxt. Nuvarande COO Svegro AB, Kristin Orrestig, går in som VD för kärnverksamheten Svegro AB. Förändringen träder i kraft den 1 april.
”Jag är stolt att vi lyckats utveckla Svegro AB till ett innovativt ledande bolag inom den gröna näringen och ser fram mot att i min nya position realisera de förvärvsmöjligheter som ligger framför oss” säger Oscar Rosdahl.
”Jag är väldigt motiverad till chansen att som VD få utveckla vår verksamhet till nästa nivå” säger Kristin Orrestig.

För mer information, kontakta:
Otto Drakenberg, styrelseordförande Svegrokoncernen
Telefon: +46 (0)70 864 55 04
E-post: otto.drakenberg@svegro.se

Svegros fokus på affärsutveckling och tillväxt utökas genom ny CFO
2023-02-14

Anton Karlsson, CFO Svegro AB.
Anton Karlsson tillträder tjänsten som CFO på Svegro och tillför bolaget stark kompetens och erfarenhet. Anton kommer närmast från en roll som Director Business Control på Swedish Match. Han har tidigare erfarenhet inom business controlling och affärsutveckling på Aimo Park och Apoteksgruppen. Anton har en civilekonomexamen från Linköpings Universitet.
I rollen som CFO Svegro kommer Anton vara en nyckelspelare för att fortsätta Svegros tillväxtresa och samtidigt utveckla en hållbar och effektiv basverksamhet. Förutom stor erfarenhet av avancerad ekonomistyrning har han även erfarenhet av affärsutveckling inklusive företagsförvärv. Anton är en bevisad affärsdriven partner som bygger relationer och utvecklar lösningar med modern teknologi.
[Läs mer]
-Jag är övertygad om att Anton kommer betyda otroligt mycket för Svegros framtidsresa med visionen att skapa Svenska Gröna Smaker i världsklass och vi är mycket glada över att han valt att fortsätta utveckla sin karriär hos Svegro. Anton kommer ingå i Svegros ledningsgrupp med start från februari 2023, säger Oscar Rosdahl, VD Svegro AB.

För mer information, kontakta:
Oscar Rosdahl
Telefon: +46 (0)76 882 31 52
E-post: oscar.rosdahl@svegro.se

Svegro tar nytt grepp om varumärket tillsammans med Jörgen Andersson och Hint
2022-10-18

Oscar Rosdahl, vd Svegro.
Det familjeägda företaget Svegro växer och tar nya kliv. Svegro grundades år 1960 med idéen att ge stockholmarna lokalt odlade, högkvalitativa grönsaker. Svegro är idag Sveriges ledande producent av färska örter och sallat, med ekologisk odling på Färingsö utanför Stockholm i en modern och hållbar växthusanläggning.
Företaget präglas av en stark innovationskultur och arbetar ständigt för att bli ännu bättre och mer relevanta för sina kunder. Nu lägger man i en extra växel för att utveckla sitt erbjudande och varumärket Svegro. Till sin hjälp arbetar Svegro med trend- och strategibyrån Hint, såväl som med varumärkeskonsulten Jörgen Andersson, med lång erfarenhet från bland annat modeindustrin och H&M. Arbetet ska mynna ut i en ny strategisk plattform med både visuell och språklig identitet samt möjligheter för framtida utveckling.
[Läs mer]
”Svegro vill skapa svenska gröna smaker i världsklass. Vi vill vara med och driva den svenska självförsörjningen, bidra till hållbar matglädje och skapa värde, bland annat genom att lyfta underutvecklade kategorier. För att lyckas krävs tydliga insikter, en produktion i världsklass och ett starkt varumärke. Med hjälp av våra partners vill vi lyfta blicken än mer och få in nya perspektiv. Hint är experter på människor och trender och Jörgen har lång erfarenhet från andra framåtblickande branscher. Målet är att bättre förstå konsumenter och omvärlden för att spetsa vårt erbjudande och öka vårt värde”. Oscar Rosdahl, vd, Svegro.
”Med sitt fokus på grön och klimatsmart mat ligger Svegro helt rätt i tiden och arbetet handlar om att säkerställa att man fortsätter att göra det. Därför är det viktigt med framtidssäkring och att utforma en långsiktig plattform och strategi. Det är ett hungrigt och nyfiket bolag och det ska bli superkul att få jobba tillsammans”. Claes Bodén, grundare och vd, Hint.
“Mat har alltmer kommit att bli en del av människors självbild och identitet och Svegro är i en väldigt spännande fas. Med min långa erfarenhet av utveckling inom andra branscher, inte minst livsstilsvarumärken, hoppas jag kunna bidra med andra ögon och ge nya och nyttiga perspektiv till Svegro när de nu tar nya kliv.” Jörgen Andersson, senior varumärkeskonsult.

För mer information, kontakta:
Oscar Rosdahl, VD.
Telefon: +46 (0)76 882 31 52
E-post: oscar.rosdahl@svegro.se
Claes Bodén, vd Hint.
Telefon: +46 (0)70 497 15 11
E-post: claes@hintpartners.com

Svegro ingår samarbete för att utöka svenska självförsörjningen av sallat
2022-05-02

Svegro lanserar ett sortiment bestående av Krispsallat, Mixsallat, Grönkål samt Pak Choi.
Svegro inleder nu ett samarbete med Nära Sverige AB för att erbjuda Stockholmsmarknaden ett sortiment med gröna blad i påse som produceras med modern teknik för inomhusodling lokalt i Stockholm. Samarbetet genomförs som en del av Svegros långsiktiga målsättning att öka den svenska självförsörjningen av frukt & grönt.
Svegro är en pionjär bland de svenska grönsaksproducenterna och redan 1983 byggde dom sin första inomhusodling med visionen att alla ska kunna äta svenska gröna blad året runt. Med modern teknik och hållbarhet i fokus har Svegro varit ledande att skapa en kategori färska örter med svensk självförsörjning.
[Läs mer]
– Sallatskategorin utgörs fortfarande till stor del av import och detta vill Svegro ändra på. Med rätt teknik för inomhusodling och ett tydligt mervärdeserbjudande till konsument i form av lokal hållbar produktion utan bekämpningsmedel tror vi att vi kan öka den svenska självförsörjningen, säger Oscar Rosdahl, VD Svegro.
Sverige importerar mer än 70% av de frukter och grönsaker som vi konsumerar. Ofta har produkterna producerats utomhus och färdats lång väg innan de sköljs och packas för distribution till butik. Produktionen utomhus medför en väldigt stor vattenkonsumtion och risk för läckage av näring till grundvattnet, så kallad övergödning.
– Utomhusproduktion innebär även att det blir omöjligt att kontrollera miljön och oftast används bekämpningsmedel. Råd & Röns sallatsstudie 2021 påvisade att en majoritet av produkterna innehöll bekämpningsmedel, säger Oscar.
Svegro är idag Sveriges ledande producent av färska örter. Produktionen sker ekologiskt på Färingsö utanför Stockholm i en kontrollerad inomhusmiljö i form av växthus med minimal vattenförbrukning genom slutet cirkulärt vatten- & näringsflöde, förnyelsebar energi inklusive naturligt solljus och inga bekämpningsmedel.
– Vi har idag marknadens mest hållbara odling för färska örter och sallat i kruka. Vår existerande odlingsteknik är dock inte mest effektiv vad avser gröna blad i påse, dvs färdigskurna produkter. Vårt samarbete med Nära Sverige AB är en del av vårt arbete att förstå kategorin och vilken teknik som är mest hållbar i framtiden för denna typ av produkter, fortsätter han.
Nära Sverige AB producerar gröna blad i en kontrollerad inomhusodling på Liljeholmen i Stockholm. Samarbetet innebär att Svegro kommer bli återförsäljare av dessa produkter till den lokala Stockholmsmarknaden.
-Vi är mycket glada över att inleda detta samarbete med Svegro och därmed kunna förstärka vårt erbjudande till marknaden och göra det möjligt för konsumenten att ta del av mervärdet med svensk, lokal och hållbar matproduktion utan bekämpningsmedel genom Svegros varumärke, säger Karin Nilsson, Odlingschef på Nära Sverige AB.
Svegro lanserar ett sortiment bestående av Krispsallat, Mixsallat, Grönkål samt Pak Choi.

För mer information, kontakta:
Oscar Rosdahl, VD.
Telefon: +46 (0)76 882 31 52
E-post: oscar.rosdahl@svegro.se

Svegro skapar självförsörjning genom AI
2021-04-19

Lisa Lindström, odlingschef på Svegro och Erik Fredlund från Codon Consulting utvärderar datainsamling från pilotprojektet på basilika.
Svegro har på kort tid beviljats sitt andra anslag för innovationsutveckling hos Vinnova
– för att utveckla en storskalig digital odlingsplattform med integrerad AI-teknik. Syftet med plattformen är att automatisera övervakning och styrning av odling i växthus. Med hjälp av bilddatainsamling som kan bedöma grödors tillväxt och hälsa, vill Svegro göra det möjligt för inomhusodlare att minska sin energiförbrukning och skapa en mer effektiv livsmedelsproduktion.
Våren 2020 fick Svegro grönt ljus av Vinnova att starta upp ett pilotprojekt för AI-styrd
odling i växthuset på Färingsö utanför Stockholm, tillsammans med konsultbolaget Codon Consulting. Under ett halvår genomfördes en omfattande studie på basilika med flera framgångsrika resultat. Bland annat kunde Svegro identifiera avvikelser i grödornas kvalitet och föreslå justeringar av odlingsklimat, allt för att säkra leveransförmåga vid önskat skördedatum. Nu tas nästa steg i projektet genom utvecklingen av ett storskaligt system för digital inomhusodling, som beräknas vara klart 2022.
[Läs mer]
– Pilotprojektet var väldigt lyckat och vi insåg tidig potentialen i att skala upp studien till en fullskalig odlingsplattform med integrerad AI-teknik. Det nya anslaget från Vinnova gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla en kostnadseffektiv, digital lösning med potential att underlätta produktionen för tusentals inomhusodlare, säger Oscar Rosdahl, vd på Svegro.
Idag importeras cirka 70 procent av den svenska konsumtionen av frukt och grönt, men efterfrågan på lokalt producerade livsmedel ökar ständigt. Inomhusodlare styr ofta sitt klimat med datorer och de har tillgång till omfattande odlingsdata, men analysen av datan sker manuellt i stor utsträckning, vilket tar tid med varierande resultat. Det tenderar att bli en belastning som förhindrar möjligheten att höja kvaliteten och effektivisera odlingsprocessen. Det vill Svegro vara med och ändra på.
– För att möta efterfrågan på lokala råvaror, krävs en kombination av en kostnadseffektiv och hållbar produktion, samt en slutprodukt som motsvarar konsumentens behov. Vår plattform bygger på modulär design, som gör det möjligt för växthusodlare att anpassa lösningen till sina befintliga system. Plattformen integrerar all datainsamling, övervakning och styrning, vilket resulterar i stora tidsmässiga och ekonomiska besparingar. AI-integrationen medför dessutom att en större mängd data kan jämföras och därmed bidra till bättre precision i produktionsstyrningen, säger Oscar Rosdahl.
AI-projektet är en fortsättning på Svegros digitala innovationsresa och blir en milstolpe i arbetet med att skapa tillväxt genom lokal produktion och självförsörjning. Svegro söker och utvecklar ständigt nya produkter och teknik som bidrar till ett mer hållbart samhälle och som gynnar hela branschen.

För mer information, kontakta:
Karin Fredlund Fröjd, Innovations- och Marknadschef Svegro
Telefon: 0708-484310
E-post: karin.fredlund.frojd@svegro.se

Svegro lanserar svenska veganska bondbönsgrytor
2021-09-07

Svegro Bondbönsgryta kommer i två härliga smaker, Oregano & Citron samt Timjan & Chili.
Nu lanserar Svegro den veganska nyheten Bondbönsgryta – en god och näringsrik gryta full av fiber och protein, som lagats på en bas av svenska bondbönor och rotfrukter med en fyllig smak av gröna örter. Grytan är färdig att värmas och kommer i två härliga och inspirerande smaker; Timjan & Chili och Oregano & Citron.
Allt fler väljer att äta veganskt, både för miljön och hälsans skull. I snitt äter svenskarna minst 3 veganska eller vegetariska måltider varje vecka och andelen konsumenter som helt väljer bort kött har ökat från 9 till 12 procent mellan 2019 och 20201. Svegro Bondbönsgryta innehåller noggrant utvalda växtbaserade ingredienser av hög kvalitet och är färdig att värma i mikro. Servera grytan som den är eller tillsammans med ris, matgryn eller pasta.
[Läs mer]
– Vi är stolta över att kunna erbjuda en snabb, bekväm och framför allt god lösning när det behöver gå lite snabbt i vardagen. Vår nya svenska Bondbönsgryta gör det enkelt att välja veganskt och smakar fantastiskt gott av bondbönor, rotfrukter och örter som håller dig mätt länge, säger Oscar Rosdahl, vd på Svegro.
Produktinformation
Svegro Bondbönsgryta är ursprungsmärkt med Från Sverige och säljs i förpackningar om 300 gram. Rekommenderat försäljningspris är ca. 29,90 kr. Produkterna finns att köpa på Hemköp, mathem.se samt i utvalda ICA-butiker från och med vecka 36.

För mer information, kontakta:
Karin Fredlund Fröjd, Innovations- och Marknadschef Svegro
Telefon: 0708-484310
E-post: karin.fredlund.frojd@svegro.se

Svegro skapar självförsörjning genom AI
2021-04-19

Lisa Lindström, odlingschef på Svegro och Erik Fredlund från Codon Consulting utvärderar datainsamling från pilotprojektet på basilika.
Svegro har på kort tid beviljats sitt andra anslag för innovationsutveckling hos Vinnova
– för att utveckla en storskalig digital odlingsplattform med integrerad AI-teknik. Syftet med plattformen är att automatisera övervakning och styrning av odling i växthus. Med hjälp av bilddatainsamling som kan bedöma grödors tillväxt och hälsa, vill Svegro göra det möjligt för inomhusodlare att minska sin energiförbrukning och skapa en mer effektiv livsmedelsproduktion.
Våren 2020 fick Svegro grönt ljus av Vinnova att starta upp ett pilotprojekt för AI-styrd
odling i växthuset på Färingsö utanför Stockholm, tillsammans med konsultbolaget Codon Consulting. Under ett halvår genomfördes en omfattande studie på basilika med flera framgångsrika resultat. Bland annat kunde Svegro identifiera avvikelser i grödornas kvalitet och föreslå justeringar av odlingsklimat, allt för att säkra leveransförmåga vid önskat skördedatum. Nu tas nästa steg i projektet genom utvecklingen av ett storskaligt system för digital inomhusodling, som beräknas vara klart 2022.
[Läs mer]
– Pilotprojektet var väldigt lyckat och vi insåg tidig potentialen i att skala upp studien till en fullskalig odlingsplattform med integrerad AI-teknik. Det nya anslaget från Vinnova gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla en kostnadseffektiv, digital lösning med potential att underlätta produktionen för tusentals inomhusodlare, säger Oscar Rosdahl, vd på Svegro.
Idag importeras cirka 70 procent av den svenska konsumtionen av frukt och grönt, men efterfrågan på lokalt producerade livsmedel ökar ständigt. Inomhusodlare styr ofta sitt klimat med datorer och de har tillgång till omfattande odlingsdata, men analysen av datan sker manuellt i stor utsträckning, vilket tar tid med varierande resultat. Det tenderar att bli en belastning som förhindrar möjligheten att höja kvaliteten och effektivisera odlingsprocessen. Det vill Svegro vara med och ändra på.
– För att möta efterfrågan på lokala råvaror, krävs en kombination av en kostnadseffektiv och hållbar produktion, samt en slutprodukt som motsvarar konsumentens behov. Vår plattform bygger på modulär design, som gör det möjligt för växthusodlare att anpassa lösningen till sina befintliga system. Plattformen integrerar all datainsamling, övervakning och styrning, vilket resulterar i stora tidsmässiga och ekonomiska besparingar. AI-integrationen medför dessutom att en större mängd data kan jämföras och därmed bidra till bättre precision i produktionsstyrningen, säger Oscar Rosdahl.
AI-projektet är en fortsättning på Svegros digitala innovationsresa och blir en milstolpe i arbetet med att skapa tillväxt genom lokal produktion och självförsörjning. Svegro söker och utvecklar ständigt nya produkter och teknik som bidrar till ett mer hållbart samhälle och som gynnar hela branschen.

För mer information, kontakta:
Karin Fredlund Fröjd, Innovations- och Marknadschef Svegro
Telefon: 0708-484310
E-post: karin.fredlund.frojd@svegro.se

Svegro lanserar nya svenska örtsåser
2021-03-13

Lagom till våren utökar Svegro sitt sortiment och lanserar två nya örtsåser – lagade på frisk majonnäs och färska örter. Såserna är tillagade på svenskodlade örter från växthuset på Färingsö utanför Stockholm med gröna, inspirerande smaker och en upplevelse av hemlagat.
Svegro Örtsåser är ursprungsmärkta med Från Sverige och innehåller noga utvalda ingredienser av hög kvalitet. Såserna passar perfekt som tillbehör till såväl vegetariskt, fisk och grillat, som till dipp för grönsaker. Välj mellan smakerna ORIGINAL med en spännande mix av basilika, oregano, persilja och soltorkad tomat. Eller MYNTA & KORIANDER som hämtat inspiration från mellanöstern, där jalapeño, lime och persilja förhöjer smakupplevelsen och sätter guldkant på middagen.
[Läs mer]
– Vi känner oss glada och stolta över att kunna erbjuda en Från Sverige-märkt sås lagad på svenska färska örter, svensk rapsolja och svenska ägg från frigående höns. Såserna gör det enkelt att förhöja smaken på en måltid både till vardag och fest. Vi hoppas att de gröna, fräscha smakerna ska ge både matglädje och inspiration, säger Karin Fredlund Fröjd, Innovations- och Marknadschef på Svegro.
Produktinformation
Svegro Örtsåser säljs i förpackningar om 200 gram. Rekommenderat försäljningspris är ca. 27 kr. Produkterna finns tillgängliga i butik från och med vecka 12, med distribution genom bland annat Coop och MatHem.se.

För produktprover och mer information, kontakta:
Karin Fredlund Fröjd, Innovations- och Marknadschef Svegro
Telefon: 0708-484310
E-post: karin.fredlund.frojd@svegro.se

Svegro utökar satsning på innovation av förädlat sortiment och anställer erfaren produktutvecklare
2020-12-16

Katarina Henriksson, agronom med inriktning livsmedel, tillträder i december en nyinrättad tjänst som produktutvecklare hos Svegro då företaget fortsätter satsa starkt på ett utökat sortiment av innovativa förädlade produkter. Med en vision om att ta fram svenska gröna smaker i världsklass ska Svegro vara en attraktiv leverantör mot både handel och konsument av ursprungsmärkta smakrika förädlade produkter.
Katarina kommer närmast från Vitamin Well. Under sina 3 år på Vitamin Well har Katarina utvecklat flera framgångsrika produktkoncept till dagligvaruhandeln inom både befintliga och nya kategorier. Katarina tar också med sig gedigen erfarenhet av kvalitetsarbete inom livsmedelsindustrin från sina tidigare arbetsgivare Lantmännen och Menigo där hon jobbat både med dagligvaruhandeln samt foodservice.
[Läs mer]
Genom att bredda sortimentet vill Svegro ta en tydligare position inom det växande hälso- och hållbarhetssegmentet med fokus på smak. De första innovationerna lanserades 2019 i form av smakrik svensk Örtpesto, tillverkad av färska örter från Svegros hållbara ekologiska växthus på Färingsö utanför Stockholm. Under 2021 och 2022 planerar Svegro att lansera ett flertal gröna smakrika koncept med basen i svensk växtbaserad råvara där Katarina kommer att driva produktutvecklingsarbetet.
– I och med rekryteringen av Katarina Henriksson så får vi egen intern kompetens inom produktutveckling av förädlade produkter och möjlighet att accelerera takten på vår innovationsresa. Vi är mycket glada över att en talang som Katarina har valt att fortsätta utveckla sin karriär hos oss, säger Karin Fredlund Fröjd, Innovations- och marknadschef Svegro.

För mer information, bilder och recept kontakta:
Karin Fredlund Fröjd, Innovations- & Marknadschef
Telefon: 0708-484310
E-post: karin.fredlund.frojd@svegro.se

Svegro Örtpesto – Sveriges godaste pesto nu ursprungsmärkt med Från Sverige
2020-10-06

Svegro Örtpesto tillverkas av ekologiska svenskodlade örter och finns i smakerna basilika, koriander och grönkål. Den är kallrörd och dessutom fri från nötter, onödiga tillsatser och konserveringsmedel. Varje burk innehåller två krukor med färska örter från Svegros växthus på Färingsö, svensk lagrad hårdost, svensk rapsolja, solroskärnor och kryddor.
– Vi är mycket stolta över att kunna ursprungsmärka vår Örtpesto med Från Sverige. Märkningen garanterar att produkten är tillverkad i Sverige och innehåller minst 75% svenska råvaror. En stark märkning som står för det som vi på Svegro tycker är viktigt, odling och produktion av svenska gröna smaker. Vår Örtpesto är en smakrik genväg i vardagen utan att kompromissa med vare sig smak eller innehåll. Jag är övertygad om att vi erbjuder Sveriges godaste pesto, säger Oscar Rosdahl, VD på Svegro.
[Läs mer]
Örtpesto passar mycket bra till bland annat pasta, vegetariska rätter, bröd, sallad, fiskrätter, grillat och kyckling. Rek. cirkapris: 29 kr/st. Finns att köpa på Willy’s, Mathem och utvalda Ica, Hemköp och Coop butiker.
Örtpesto Basilika – traditionell pesto gjord på färsk basilika, persilja, svensk lagrad hårdost, solrosfrön, vitlök, och rapsolja.
Örtpesto Grönkål – En ny svensk klassiker med finbladig grönkål, persilja, svensk lagrad hårdost, solrosfrön, vitlök och rapsolja samt smaksatt med citron.
Örtpesto Koriander – en smakrik pesto gjord på färsk koriander, persilja, solrosfrön, svensk lagrad hårdost och rapsolja samt smaksatt med chili.

För mer information, bilder och recept kontakta:
Karin Fredlund Fröjd, Innovations- & Marknadschef
Telefon: 0708-484310
E-post: karin.fredlund.frojd@svegro.se

Vi odlar framtiden med hjälp av AI
2020-05-08

Lisa Lindström, odlingschef Svegro och Erik Fredlund, AI-konsult Codon Consulting installerar framtidens odling.
Nu står det klart att Svegro beviljats ansökan hos Vinnova för att med hjälp av AI optimera resursförbrukningen i växthusen. Målet är effektivare och mer miljösmarta odlingsprocesser, säkra leveransförmågan och stärka den svenska ekologiska odlingens position.
Svegro har under de tre senaste åren halverat svinnet samt reducerat energiåtgången med cirka 20 procent. Nu inleds ett pilotprojekt för AI-styrd odling i Svegros växthus ute på Färingsö.
[Läs mer]
– Innovation- och hållbarhetsarbete finns i vårt DNA. Ekologisk produktion, fossilfri energi, re-cirkulerande näringssystem med minimal vattenförbrukning och maximalt nyttjande av solens energi är redan på plats, men vi vill göra mer, säger Lisa Lindström, odlingschef Svegro.
Precisionsodling med hjälp av AI syftar till att anpassa åtgärder och insatser för att alltid få fram samma storlek och kvalitet vid förutbestämd tidpunkt även om odlingsförutsättningarna ändras på grund av årstid eller kvalitet på insatsvaror. Små förändringar kan ha stora konsekvenser som påverkar leveransförmågan av kvalitetsgrödor i rätt tid, vilket är avgörande för att säkra svensk konkurrenskraft och position inom växthusodling.
– Genom att nyttja vår odlingskompetens tillsammans med den mängd data som AI kan bearbeta och analysera hoppas vi förbättra vår kvalitet ytterligare samt minska vårt svinn och behov av energi, menar Lisa Lindström. Framtidens odlingsproduktion kommer sannolikt att kombinera odlingsspecialisternas kunskaper med AI och som svensk marknadsledande aktör inom örter och sallat i kruka vill vi vara med och driva på den utvecklingen, fortsätter hon.
Pilotprojektet är en del av Vinnovas satsning ”Starta er AI-resa” som löper fram till och med oktober i år. För projektet tar Svegro in konsultbolaget Codon Consulting, som har omfattande erfarenhet och kunskap inom AI och maskininlärning.
– Svegro besitter stor odlingskompetens och har i alla år samlat in data från sina odlingar, både manuellt och visuellt. Vi förädlar den kunskapen med en ny unik AI-metod som är framtagen för just detta projekt, berättar Erik Fredlund, medgrundare till Codon Consulting. Istället för att med ögat ha koll på 55 000 kvadratmeter grödor bygger vi en modell som genom bilddatainsamling kan bedöma grödornas tillväxthastighet, om grödorna utvecklas enligt plan eller är i behov av åtgärd, fortsätter han.
Pilotprojektet är starten på en spännande digital innovationsresa med målet att växla upp i stor skala inom kort tid. Det är en förlängning av Svegros redan befintliga långsiktiga hållbarhetstänk och höga produktkvalitet som syftar till att gynna hela branschen.

Svegros nya förpackningar minskar plastanvändandet med 70 ton
2019-12-05

Svegros nya plastkruka är tillverkad av återvunnen plast och kan återvinnas i retursystemet till skillnad från svarta plastkrukor.
Svegros färska ekologiska örter och svenskodlade sallat får en ny, unik förpackning –framtagen av Svegro själva. Genom att använda återvunnen plast så kan de nya gröna krukorna och trågen från Svegro, till skillnad från vanliga svarta plastkrukor, återvinnas och bli del av ett cirkulärt, hållbart system.
Svegro är det enda företaget i Sveriges ört- och sallatsodlares branschorganisation som skrivit under Plastinitiativet 2022. Det lanserades av Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF med syftet att öka graden av materialutnyttjande för just plastförpackningar.
[Läs mer]
Kristin Orrestig är chef för varuförsörjning på Svegro, hon har utfört flera hållbarhetstester med olika slags förpackningar.
– En miljövänlig plastförpackning ger en hållbarhet på nio till tio dagar. I de tester vi genomfört har vi sett att pappersförpackningar förkortar livslängden för exempelvis basilika med två till tre dagar, en skillnad på nästan en tredjedel. Det är viktigt att se hela kedjan för svinn, från växthus till kök. Därför har vi valt att fokusera på att plasthanteringen blir cirkulär, säger hon.
Kristin Orrestig har studerat polymerkemi, läran om utvinning av polymerer (plaster). Svegros nya förpackning är resultatet av hennes intresse tillsammans med noggrant testande i växthusen.
– Vår nya gröna, cirkulära förpackning är en del av Svegros långsiktiga tänk och höga produktkvalitet. Vi är marknadsledande inom färska ekologiska örter och vill gärna att vårt hållbarhetsarbete ska gynna hela branschen. Plasten medför att vi har möjlighet att bevattna trågen innan vi skickar iväg örterna och dessutom att man kan vattna i butik. Det leder till längre hållbarhet och att svinnet minskar både för butikerna och konsumenterna, säger Kristin Orrestig.
Svegros nya förpackning har ett tunnare plastsvep runt örter och sallat jämfört med tidigare. De nya krukorna, trågen och tunnare plastsvep leder fram till ett minskat plastanvändande på 70 ton per år, vilket motsvarar 4,4 miljoner bärkassar i plast.
Svegro fortsätter på detta sätt att erbjuda goda, hälsosamma produkter kryddade med inspiration och kunskap – nu med mindre miljöpåverkan.

Svegros kund- och innovationsfokus utökas genom ny försäljningschef från Arla
2019-12-03

Caroline Wetterstrand tillträder nu tjänster som Försäljningschef på Svegro och tillför bolaget stark kompetens och erfarenhet för att fortsätta bolagets transformationsresa och bli en av de mest uppskattade och professionella leverantörerna i branschen.
Caroline kommer närmast från en roll som Senior Key Account Manager på Arla Foods AB där hon i
5 år arbetat med färskvaror och ost. Hon är en starkt bidragande faktor att Arla blivit utnämnd till dagligvaruhandels högst rankade leverantör under 2 av de senaste 5 åren. Caroline har lång erfarenhet av försäljning och har arbetat med de flesta kunderna inom dagligvaru- och servicehandel både med märkesvaror och EMV.
Tidigare har Caroline jobbat med försäljning på Procter & Gamble i 8 år.
[Läs mer]
Caroline tar nu ledarskapet att accelerera Svegros transformationsresa och utveckla organisationen för att bli en av de mest uppskattade och professionella leverantörerna inom de gröna smakernas värld med kombinerat fokus på existerande basaffär i form av högkvalitativa svenska och lokala grönsaker, samt en av de viktigaste aktörerna inom förädlade, hållbara och smakrika produkter från växtriket. Genom att bredda sortimentet vill Svegro skapa framtiden inom de gröna smakernas värld och de första innovationerna lanserades i april i form av smakrik svensk Örtpesto, tillverkad av färska örter från Svegros hållbara lokala växthus på Färingsö utanför Stockholm.
Oscar Rosdahl tillträdde som VD i augusti och han genomför nu denna rekrytering för att förstärka sitt team:
- Jag är övertygad om att Caroline kommer accelerera bolagets transformationsresa genom stort fokus på kund och kategoritilllväxt och vi är mycket glada att hon valt att fortsätta utveckla sin karriär hos Svegro. Hon kommer ingå i Svegros ledningsgrupp med start från december 2019.

Svegro utökar fokus på innovation och tillsätter innovations- och marknadschef från Arla
2019-09-17

Karin Fredlund Fröjd tillträder 2019-09-16 tjänsten som Innovations- och Marknadschef på Svegro och tillför bolaget stark kompetens och erfarenhet för att fortsätta bolagets transformationsresa.
Karin kommer närmast från en roll som Senior Commercial Innovation Manager på Arla Foods AB där hon arbetat med innovation inom kategori matlagning och varit ansvarig för en av Arlas globala innovationsplattformar. Förutom lång erfarenhet av innovation har Karin tidigare arbetat med marknadsföring av flera olika kategorier både Business to Consumer och Business to Business under sina 12 år på Arla. Karin har även arbetat som Reklamchef för Däckia kedjan, Global Brand Manager på Cederroth och i ett flertal olika marknadsroller på Unilever.
[Läs mer]
Karin tar nu ledarskapet att accelerera Svegros tillväxt inom förädlade smakrika och hållbara produkter samt bygga en starkare varumärkesposition. Genom att bredda sortimentet vill Svegro ta en tydligare position inom det växande hälso- och hållbarhetssegmentet och de första innovationerna lanserades i april i form av smakrik svensk Örtpesto, tillverkad av färska örter från Svegros hållbara lokala växthus på Färingsö utanför Stockholm. Oscar Rosdahl tillträdde som VD i augusti och han genomför nu denna rekrytering för att förstärka sitt team:
– Med sin utomordentliga erfarenhet från både innovation och varumärkesbyggande inom matlagning, är vi mycket glada att välkomna Karin Fredlund Fröjd till Svegro. Hon kommer ingå i Svegros ledningsgrupp och tillföra stort värde i den transformationsresa som Svegro genomför, säger Oscar Rosdahl, VD Svegro.

Oscar Rosdahl ny vd för Svegro
2019-05-02

Den 12 augusti tar Oscar Rosdahl över som ny vd för Sveriges största grönsaksproducent Svegro, för att fortsätta företagets påbörjade transformationsresa. Han kommer närmast från Arla och efterträder Otto Drakenberg som kommer att ta över ordförandeskapet i Svegro.
Oscar Rosdahl ingår idag i den svenska ledningsgruppen i Arla i egenskap av kategoridirektör med resultat- och innovationsansvar för ost, smör och matlagningsprodukter. Han har tidigare arbetat som försäljningsdirektör på Arla och dessförinnan ansvarat för delar av den nordiska försäljningsorganisationen på Procter & Gamble.
[Läs mer]
– Svegro är ett otroligt spännande företag som ligger i framkant när det kommer till konsumenters ökade intresse för att äta grönt och hållbart. Med min bakgrund som skånsk äppelodlare känns det fantastiskt kul och motiverande att få möjligheten att få leda denna resa tillsammans med alla medarbetare på Svegro, säger Oscar Rosdahl.
Otto Drakenberg, som idag är tillförordnad vd, kommer att ta över ordförandeskapet i Svegro. Otto har mångårig erfarenhet inom dagligvarubranschen, bland annat som vd på Carlsberg Sverige och koncernchef i norska Arcus-gruppen.
– Det är väldigt roligt att få lämna över vd-skapet till Oscar som har en perfekt profil för att fortsätta den transformation av Svegro som vi har påbörjat, säger Otto Drakenberg.
Svegro accelererar nu tillväxten i verksamheten genom att utveckla förädlade produkter med utgångspunkt i egna närproducerade grönsaker. Först ut i det nya produktsortimentet är Svegro Örtpesto som lanserades i april. Genom att bredda sortimentet vill Svegro ta en tydligare position inom det växande hälso- och hållbarhetssegmentet, med målet att inom 5 år ha dubblat företagets omsättning.

Svegro lanserar örtpesto – tillverkad av räddade plantor från växthusen
2019-04-04

Svegro Örtpesto lanseras i smakerna grönkål, basilika och koriander.
Svegro utökar sitt sortiment med en helt ny produktkategori och lanserar Svegro Örtpesto i smakerna basilika, grönkål och koriander. Örtpeston är gjord på räddade överskottsplantor från växthuset på Färingsö, vilket bidrar till att minska svinnet från Svegros odlingar.
Nyheten Svegro Örtpesto tillverkas av ekologiska svenskodlade örter och kommer att säljas i smakerna basilika, koriander och grönkål. Den är kallblandad och dessutom helt fri från nötter, onödiga tillsatser och konserveringsmedel.De nya produkterna blir också de första att bära Svegros egen märkning Räddat gröntsom används för produkter baserade på räddade råvaror, och fungerar som en del i Svegros övergripande hållbarhetsarbete.
[Läs mer]
– Räddat grönt är vårt sätt att varsamt ta vara på det som odlas. Vid odling, skörd och packning kommer det alltid att finnas örter och blad som inte kan säljas. De håller precis samma höga kvalitet som resten av våra plantor men kan vara för små, eller i överskott. Dessa blad räddas nu genom att gå vidare till tillverkningen av vår goda örtpesto, med målet att bidra till minskat svinn i hela matkedjan, säger Kristin Orrestig, Produktionschef på Svegro.
Utöver ekologiska örter och blad från Svegros odlingar på Färingsö innehåller samtliga smaker av örtpeston endast ett fåtal, noga utvalda ingredienser av hög kvalitet. Upplevelsen ska vara densamma som om produkten varit hemgjord.
Svegro Örtpesto kan användas till allt ifrån pasta, rotfrukter och grillat till olika vegetariska rätter, fisk, sallad och bröd. Produkterna finns i butik från v. 15. Rek. cirkapris: 36 kr/st.
Örtpesto Basilika – Originalet
Traditionell pesto gjord på färsk basilika, persilja, lagrad svensk hårdost, solrosfrön, vitlök och rapsolja.
Örtpesto Koriander – En smakrik utmanare med sting
En smakrik pesto gjord på färsk koriander, persilja, solrosfrön, lagrad svensk hårdost och rapsolja samt smaksatt med chili.
Örtpesto Grönkål – En ny svensk klassiker
Finbladig grönkål, persilja, lagrad svensk hårdost, solrosfrön, vitlök och rapsolja samt smaksatt med citron.
