Hoppa till huvudinnehållet
Svegro sallatspåsar

Svegro ingår samarbete för att utöka svenska självförsörjningen av sallat

2022-05-02

Svegro är en pionjär bland de svenska grönsaksproducenterna och redan 1983 byggde dom sin första inomhusodling med visionen att alla ska kunna äta svenska gröna blad året runt. Med modern teknik och hållbarhet i fokus har Svegro varit ledande att skapa en kategori färska örter med svensk självförsörjning.

– Sallatskategorin utgörs fortfarande till stor del av import och detta vill Svegro ändra på. Med rätt teknik för inomhusodling och ett tydligt mervärdeserbjudande till konsument i form av lokal hållbar produktion utan bekämpningsmedel tror vi att vi kan öka den svenska självförsörjningen, säger Oscar Rosdahl, VD Svegro.

Sverige importerar mer än 70% av de frukter och grönsaker som vi konsumerar. Ofta har produkterna producerats utomhus och färdats lång väg innan de sköljs och packas för distribution till butik. Produktionen utomhus medför en väldigt stor vattenkonsumtion och risk för läckage av näring till grundvattnet, så kallad övergödning.

– Utomhusproduktion innebär även att det blir omöjligt att kontrollera miljön och oftast används bekämpningsmedel. Råd & Röns sallatsstudie 2021 påvisade att en majoritet av produkterna innehöll bekämpningsmedel, säger Oscar.

Svegro är idag Sveriges ledande producent av färska örter. Produktionen sker ekologiskt på Färingsö utanför Stockholm i en kontrollerad inomhusmiljö i form av växthus med minimal vattenförbrukning genom slutet cirkulärt vatten- & näringsflöde, förnyelsebar energi inklusive naturligt solljus och inga bekämpningsmedel.

– Vi har idag marknadens mest hållbara odling för färska örter och sallat i kruka. Vår existerande odlingsteknik är dock inte mest effektiv vad avser gröna blad i påse, dvs färdigskurna produkter. Vårt samarbete med Nära Sverige AB är en del av vårt arbete att förstå kategorin och vilken teknik som är mest hållbar i framtiden för denna typ av produkter, fortsätter han.

Nära Sverige AB producerar gröna blad i en kontrollerad inomhusodling på Liljeholmen i Stockholm. Samarbetet innebär att Svegro kommer bli återförsäljare av dessa produkter till den lokala Stockholmsmarknaden.

-Vi är mycket glada över att inleda detta samarbete med Svegro och därmed kunna förstärka vårt erbjudande till marknaden och göra det möjligt för konsumenten att ta del av mervärdet med svensk, lokal och hållbar matproduktion utan bekämpningsmedel genom Svegros varumärke, säger Karin Nilsson, Odlingschef på Nära Sverige AB.

Svegro lanserar ett sortiment bestående av Krispsallat, Mixsallat, Grönkål samt Pak Choi.

Svegros växthus på Färingsö

xxxx

MED SMAK OCH KVALITET

På Svegro odlar vi med fokus på smak och kvalitet. Vår storsäljare är den omåttligt populära basilikan, i gott sällskap av både örtig dill och pepprig timjan.

Till växthuset

VI ODLAR EKOLOGISKT

Påhejade av solens naturliga strålar, låter vi våra plantor växa så naturligt som möjligt, utan bekämpningsmedel och konstgödsel.

Vårt hållbarhetsarbete

Svegro sedan 1960

Svegro har försett stockholmarna med färska grödor sedan 1960. Visionen är ett Sverige helt självförsörjande på färskt grönt. När vi 1983 byggde vårt första växthus på Färingsö var det för att kunna odla svensk sallat året om. Idag har vi en av landets modernaste och mest klimatsmarta anläggningar. Vi odlar med fokus på smak och kvalitet, stolta över att ha bidragit till att utveckla matkulturen i Sverige.