Hoppa till huvudinnehållet
Svegro örter i påse

Svegro tar nytt grepp om varumärket tillsammans med Jörgen Andersson och Hint

Svegro örter i påse

Det familjeägda företaget Svegro växer och tar nya kliv. Svegro grundades år 1960 med idéen att ge stockholmarna lokalt odlade, högkvalitativa grönsaker. Svegro är idag Sveriges ledande producent av färska örter och sallat, med ekologisk odling på Färingsö utanför Stockholm i en modern och hållbar växthusanläggning.

2022-10-18

Företaget präglas av en stark innovationskultur och arbetar ständigt för att bli ännu bättre och mer relevanta för sina kunder. Nu lägger man i en extra växel för att utveckla sitt erbjudande och varumärket Svegro. Till sin hjälp arbetar Svegro med trend- och strategibyrån Hint, såväl som med varumärkeskonsulten Jörgen Andersson, med lång erfarenhet från bland annat modeindustrin och H&M. Arbetet ska mynna ut i en ny strategisk plattform med både visuell och språklig identitet samt möjligheter för framtida utveckling.

”Med sitt fokus på grön och klimatsmart mat ligger Svegro helt rätt i tiden och arbetet handlar om att säkerställa att man fortsätter att göra det. Därför är det viktigt med framtidssäkring och att utforma en långsiktig plattform och strategi. Det är ett hungrigt och nyfiket bolag och det ska bli superkul att få jobba tillsammans”. Claes Bodén, grundare och vd, Hint.

“Mat har alltmer kommit att bli en del av människors självbild och identitet och Svegro är i en väldigt spännande fas. Med min långa erfarenhet av utveckling inom andra branscher, inte minst livsstilsvarumärken, hoppas jag kunna bidra med andra ögon och ge nya och nyttiga perspektiv till Svegro när de nu tar nya kliv.” Jörgen Andersson, senior varumärkeskonsult.

MED SMAK OCH KVALITET

På Svegro odlar vi med fokus på smak och kvalitet. Vår storsäljare är den omåttligt populära basilikan, i gott sällskap av både örtig dill och pepprig timjan.

Till växthuset

VI ODLAR EKOLOGISKT

Påhejade av solens naturliga strålar, låter vi våra plantor växa så naturligt som möjligt, utan bekämpningsmedel och konstgödsel.

Vårt hållbarhetsarbete

Svegro sedan 1960

Svegro har försett stockholmarna med färska grödor sedan 1960. Visionen är ett Sverige helt självförsörjande på färskt grönt. När vi 1983 byggde vårt första växthus på Färingsö var det för att kunna odla svensk sallat året om. Idag har vi en av landets modernaste och mest klimatsmarta anläggningar. Vi odlar med fokus på smak och kvalitet, stolta över att ha bidragit till att utveckla matkulturen i Sverige.